Sökning: "grupper arbete"

Visar resultat 11 - 15 av 1517 uppsatser innehållade orden grupper arbete.

  1. 11. "Sanningen" Bakom Koranbränningarna : En kritisk diskursanalys av kontroversen kring Koranbränningarna och samhällspolariseringen i Sverige

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för socialt arbete

    Författare :Yaser Issa Abdalrahim; Edon Kitmiri; [2024]
    Nyckelord :Critical discourse analysis; Quranburnings; Riots; Demonstration; The Easter riots; Kritisk diskursanalys; Koranbränningar; Upplopp; Demonstration; Påskkravallerna; Aftonbladet; Expressen; SVT Nyheter; Fria Tider.;

    Sammanfattning : This study analyzed how mass media portrays specific groups of actors involved in burnings of the quran, more precisely, burners of the quran and demonstrators opposed to it. The study has compiled 18 digitally published news articles derived from four different news agencies. LÄS MER

  2. 12. Differentierad undervisning – Ett sätt att tänka kring elevers extra anpassningar i klassrummet : En kvalitativ studie om specialpedagogers, lärares och elevers uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Emelie Jansson; Anja Hartnor; [2024]
    Nyckelord :Differentierad undervisning; Extra anpassningar; Motivation; Relationer; Specialpedagog;

    Sammanfattning : Hartnor, Anja och Jansson, Emelie (2024). Differentierad undervisning: Ett sätt att tänka kring elevers extra anpassningar i klassrummet - En kvalitativ studie om specialpedagogers, lärares och elevers uppfattningar. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90hp. LÄS MER

  3. 13. Barn i språklig sårbarhet i stora barngrupper : En studie om förskollärares uppfattningar av det språkutvecklande arbetet i stora barngrupper

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofie Svensson; [2024]
    Nyckelord :Språklig sårbarhet; Specialpedagogik; Stora barngrupper; Kommunikation; Tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag är att genom förskollärarnas utsagor bidra med kunskap som är betydelsefull för att främja detspråkutvecklande arbetet i förskolan, med fokus på barn i språklig sårbarhet i stora barngrupper. Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att få en fördjupad förståelse för förskollärarnas perspektiv på barn i språklig sårbarhet samt deras uppfattningar kring arbetet med barn i språklig sårbarhet i stora barngrupper. LÄS MER

  4. 14. Språkutveckling i förskolans pedagogiska dokumentation och skillnader mellan åldersgrupper

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Oscar Borsiin-Borring; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Inom svensk förskola varierar barngruppernas sammansättning, inte minst vad gäller ålder. Eftersom barns utveckling och lärande kontinuerligt ska dokumenteras och följas upp i kvalitetsutvecklande syfte i förskolan, så väcker mitt intresse för att undersöka hur barns språkutvecklingsdokument i relation till barngruppens ålderssammansättning. LÄS MER

  5. 15. Civilsamhällets heliga mantra : En sociologisk studie om mångfald, inkludering och ideellt engagemang

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Beatrice Rahimi; [2024]
    Nyckelord :Civilsamhällesorganisationer; mångfald; inkludering; ideellt engagemang; civic voluntarism model; professionalisering.;

    Sammanfattning : Föreliggande uppsats syftar till att undersöka socialt och humanitärt inriktade civilsamhällesorganisationers strategiska arbete med målsättningen att engagera, representera och inkludera fler individer från underrepresenterade grupper. Syftet adresseras utifrån frågeställningen: vilka faktorer upplevs hindra och möjliggöra ideellt engagemang bland underrepresenterade grupper i civilsamhällesorganisationer? Med stöd i Verba, Schlozman och Bradys (1995) Civic Voluntarism Model kompletterar uppsatsen tidigare studier genom att kvalitativt undersöka hur den praktiska tillämpningen av mångfalds- och inkluderingsstrategier i civilsamhällesorganisationer uppfattas av volontärer i en svensk kontext. LÄS MER