Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Interkulturell kompetens i historieundervisningen       :  - En intervjustudie med historielärare i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS); Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Diellza Oruci; Gentiana Qira; [2022]
    Nyckelord :Interkulturell kompetens; Mångfald; Kultur; Elevsammansättning; Historieundervisning; Eurocentrism.;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker vi hur lärare i årskurs 7- 9 förhåller sig till historieundervisningen i relation till elevsammansättningen i klassrummet och om lärarna använder elevernas bakgrund i undervisningen. Dessutom undersöker vi vilka konflikter som kan uppstå i relation till elevernas bakgrund och hur lärarna möter dessa. LÄS MER

  2. 2. Högläsning med individanpassning i en sociokulturell miljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Messing; Nina Thornqvist; [2019]
    Nyckelord :högläsning; individanpassning; läsförståelse; samtal; strategier;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att undersöka hur lärare arbetar med högläsning som gynnar läsförståelsen för samtliga elever i en klass. Vi ville undersöka om högläsningen, som ofta sker i helklass och är en gemensam aktivitet, kunde anpassas till den enskilde individen. LÄS MER

  3. 3. Ett pojkklassrum för flickor? : En etnografisk studie med utgångspunkt i ett sociokulturellt- genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Kajsa Gruber; Robin Mortensen; [2013]
    Nyckelord :Samspel; Interaktion; Handlande; Genus; Sociokulturellt; Heterogen; Homogen; Pojkars sjunkande resultat;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka och diskutera vilka aspekter av flickors och pojkars handlande och samspel i skolan som skulle kunna utgöra en förklaringsgrund för pojkars sjunkande resultat. Studien är utförd på en medelstor skola i en årskurs 4 i Halmstad kommun. LÄS MER

  4. 4. Berikande samspel i undervisningen : En studie av interkulturellt förhållningssätt i undervisningen bland lärare i grundskolans senare år.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Daniela Gummerson Staibano; Jenny Sandberg; [2011]
    Nyckelord :interkulturellt förhållningssätt; etnicitet; homogen; heterogen; kultur;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka om lärare använder sig av ett interkulturellt förhållningssätt i sin undervisning. En kvalitativ forskningsmetod med en fenomenologisk inriktning har använts. 12 stycken lärare på två olika grundskolor har intervjuats. LÄS MER

  5. 5. Att vara tvåspråkig. En undersökning om elevers attityd till sin tvåspråkighet

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Delyana Kraeva; Agnieszka Fredin; [2004]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och metod Syftet med uppsatsen är att presentera en undersökning om tvåspråkiga elevers syn på den egna tvåspråkigheten. De övergripande frågorna som vi söker svar på är: Vilka attityder har tvåspråkiga elever till sin egen tvåspråkig- het? Spelar skolan någon roll för tvåspråkiga elevers attityd gentemot den egna tvåspråkigheten? Vilka för- och nackdelar upplever de? Vilket språk anser de att de behärskar bäst? För att undersöka detta har vi använt oss av en kvalitativ metod i form av samtalsintervjuer med tio tvåspråkiga informanter från en heterogen respektive homogen skola. LÄS MER