Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. “Inte i sängen, för då kommer man somna” : Sängstudier och strategier: Elevers perspektiv av distans- och fjärrundervisning under covid-19-pandemin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Elise Andersson Pousár; Jennifer Lundvall; [2022]
    Nyckelord :Fjärrundervisning; gymnasieelever;

    Sammanfattning : Bakgrund: I skrivande stund har vi i drygt två års tid levt med covid-19 och dess efterdyningar. En följd av pandemin är att den svenska gymnasieskolan vid olika tillfällen bedrivit distans- och/eller fjärrundervisning. LÄS MER

  2. 2. Företagsamt förhållningssätt genom entreprenörskapsutbildning? : En kvalitativ studie om hur elevers företagsamma förhållningssätt kan utvecklas genom entreprenörskapsutbildning på gymnasieskolan

    Magister-uppsats, Handelshögskolan vid Umeå universitet

    Författare :Akrem Abdu; [2011]
    Nyckelord :Entreprenörskapsutbildning; Företagsamt förhållningssätt; Inre företagsamhet; Yttre företagsamhet; Lärandesituation; Lärandeprocesser; Lärandenivåer.;

    Sammanfattning : Det har på senare tid växt fram en rad olika entreprenörskapsutbildningar i det svenska utbildningsväsendet och det verkar som att satsningarna på den här typen av utbildningar kommer att fortsätta att öka. Detta relativt nya sociala fenomen i det svenska utbildningsväsendet innebär att många elever och lärare i dagsläget har genomgått någon formav entreprenörskapsutbildning. LÄS MER

  3. 3. Religionsundervisning för livet : En förskjutning från lära i religion, till lära om och från religioner

    Kandidat-uppsats, Institutionen för humaniora

    Författare :Anna Johansson; [2006]
    Nyckelord :Religion; undervisning; lära i religion; lära om och från religion; religionsämnets utveckling; livsfråga; etik; moral; läroplan;

    Sammanfattning : Uppsatsen Religionsundervisning för livet - En förskjutning från lära i religion, till lära om och från religioner, har syftet att redogöra för den utveckling av religionsämnet som skett framförallt från Lgy70 till Lpf94 men även beskriva religionsämnet dessförinnan i skolan, samt att redogöra för hur man kan arbeta med utgångspunkt i moral, etik och livsfrågor i gymnasieskolan och motivera detta arbetssätt utifrån Lpf94 och kursplanen för religionskunskap. Metoden som använts är en deskriptiv litteraturstudie. LÄS MER