Sökning: "idrott och hälsa i grundsärskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden idrott och hälsa i grundsärskolan.

  1. 1. Ledarskapets betydelse för en inkluderande undervisning i idrott och hälsa : Lärarens syn på hur förutsättningarna skiljer sig åt mellan grundskola och grundsärskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Jerker Permats; [2019]
    Nyckelord :Ledarskap; inkludering och förutsättningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ta reda på hur idrottslärares ledarskap påverkade inkluderingsmöjlighet-erna för elever i grundsärskolan och grundskolan. Det är lärarnas perspektiv på ledarskap som är av betydelse för undersökningen. Studien lyfter även fram hur förutsättningar för lärarna skiljer sig i grundsärskolan och grundskolan. LÄS MER

  2. 2. Främjandet av elevers delaktighet i grundsärskolan : En intervjustudie bland lärare i ämnena idrott & hälsa och musik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anna Carlsson; Louise Henriques; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Idrott och hälsa i grundsärskolan : en läroplansteoretisk studie om möjligheter och begränsningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Simon Lindgren; Matilda Arenhäll; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med denna uppsats har varit att, genom en intervjustudie, undersöka den svenska grundsärskolans kursplan i idrott och hälsa utifrån ett läroplansteoretiskt perspektiv. Syftet ledde fram till följande mer preciserade frågeställningar: På vilka sätt styr kursplanen idrottslärares utformning av undervisningen i grundsärskolan och vilket stöd ger kursplanen? Vilka likheter och skillnader mellan kursplanen i idrott och hälsa för grund- respektive grundsärskolan uppfattar idrottslärare? Hur arbetar lärarna med inkludering? Vilken typ av fortbildning erbjuds verksamma lärare? Vilken funktion tilldelar lärarna betyg och bedömning i grundsärskolan? Metod Studien har ett läroplansteoretiskt perspektiv och utgår från Lindes arenor. LÄS MER

  4. 4. Dans i grundsärskolan En kvalitativ studie över idrottslärares erfarenheter av dansundervisningen i grundsärskolan

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Hanna Fors; [2017]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; rörelser till musik; utvecklingsstörning; didaktik;

    Sammanfattning : Sammanfattning Dans har funnits i olika former och kulturer sedan urminnes tider och har värdesatts av människor genom historien. Även idag är dans en central del av idrottsundervisningen i skolan. LÄS MER

  5. 5. Hälsoundervisning i grundsärskolan : En intervjustudie om lärares beskrivning om hälsoundervisning i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Pär Svensson; [2016]
    Nyckelord :Health; special school; physical education; KASAM Sense of coherence ; teaching; central content; Hälsa; grundsärskola; idrott och hälsa; KASAM Känsla Av Sammanhang ; undervisning; centralt innehåll;

    Sammanfattning : The objective of this study was to get knowledge about teaching health in special schools through an investigation on how four teachers in physical education describe their teaching in health. To find out how the teachers describe their teaching the qualitative research interview method was used. LÄS MER