Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Kan självreglerat lärande vara ett verktyg för att nå toppen? : En kvantitativ studie kring samband mellan självreglering och nivå i simning

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Christoffer Andersson; [2019]
    Nyckelord :tränarlänksimning;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie var att undersöka om det fanns något samband mellan svenska junior- och seniorsimmares nivå (mätt i FINA poäng), simmarnas bakgrund (träningstimmar, ålder och tävlingserfarenhet) och självregleringsförmåga. Självreglering består av de sex aspekterna planering, ansträngning, self-efficacy, monitorering, reflektion och utvärdering. LÄS MER

  2. 2. Formativ Bedömning : En intervjustudie på hur och när lärare i idrott och hälsa bedömer formativt

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Wallberg Emil; Anton Karlsson; [2017]
    Nyckelord :Formativ bedömning; idrott och hälsa; gymnasiet; intervju;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur lärare inom ämnet idrott och hälsa tillämpar en formativ bedömning. Vi vill utifrån två av de didaktiska frågorna när och hur undersöka hur lärare i idrott och hälsa använder sig av formativ bedömning, i kursen Idrott och hälsa 1 på gymnasiet vilken innefattar 100 poäng. LÄS MER

  3. 3. Affect, Engagement and Reaction time in Swedish elite Athletes : A randomized control study regarding the effects of a Self-regulation training log

    Magister-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Cecilia Åkesdotter; [2014]
    Nyckelord :Affect; engagement; Reaction time; Self-regulation; elite athletes;

    Sammanfattning : Aim The study had the aim to increase knowledge of characteristics possessed by Swedish elite athletes. More specific the level of affect, athlete engagement and reaction time were investigated. A second aim was to test if a reflective training log based on principles from self-regulation could influence these variables. LÄS MER

  4. 4. Simning, kultur och religion : En studie om tjejer som inte kan/vill delta på simlektioner p.g.a. kulturella/religiösa skäl

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Farkad Hadi Emad Al Mosawi; [2013]
    Nyckelord :idrottsundervisning; simundervisning; simning; kultur; religion;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna undersökning är att ta reda på hur lärare inom idrott och hälsa går till väga för att kunna undervisa flickor som inte kan/vill delta på simlektioner, p.g.a. religiösa/kulturella skäl. LÄS MER

  5. 5. Att vara sin egen fotbollstränare : En kvalitativ och kvantitativ studie om juniorallsvenska herrfotbollsspelares självreglering

    Kandidat-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Emil Hedestig; Anders Wasserman; [2013]
    Nyckelord :Självreglering; fotboll; idrottpsykologi; tränarlänkfotboll;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att undersöka hur framstående juniorfotbollsspelare, i karriärövergången mellan junior- och seniorverksamhet, psykologiskt självreglerar. Självreglering består av koncepten planering, monitorering, ansträngning, self-efficacy, reflektion och utvärdering som delas in i tre cykliska faser: förberedelsefasen, prestationsfasen och reflektionsfasen. LÄS MER