Sökning: "illojal marknadsföring"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden illojal marknadsföring.

  1. 1. Den nya marknadsföringslagen (2008:486)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Karin Lind; [2008]
    Nyckelord :Marknadsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Marknadsrätten är det system av rättsregler som drar upp rättsliga gränser för företagens handlande på marknaden genom ramregler som särskilt behandlar företagens etablering, konkurrens, marknadsföring, prissättning och avtalsvillkor samt skyddet för konsumenterna. MFL är den del av marknadsrätten som innehåller de rättsliga styrmedlen för företagens åtgärder på marknaden. LÄS MER

  2. 2. Processen i Marknadsdomstolen - särskilt i förhållande till illojal konkurrens och immaterialrätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Linda Sjö; [2007]
    Nyckelord :Immaterialrätt; Marknadsrätt; Processrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Marknadsdomstolen (MD), handlägger marknadsrättsliga mål och ärenden enligt särskilda processuella bestämmelser. Förfarandet i domstolen följer i stort sett rättegångsbalkens bestämmelser om indispositiva tvistemål. MD är en specialdomstol, och är sammansatt av lagfarna domare samt ekonomiska experter. LÄS MER

  3. 3. Skydd för leksakers formgivning - Konstnärligt verk, mönster eller varumärke?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Emma Kratz; [2007]
    Nyckelord :Immaterialrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Design har blivit ett effektivt medel för att särskilja produkter och göra dem mer eftertraktade på marknaden. I och med det stora intresset för design ökar benägenheten till plagiering av produkters formgivning. En av många branscher där det finns problem med oauktoriserade kopior är leksaks­branschen. LÄS MER

  4. 4. En studie om selektiv distribution av luxuösa produkter - tre marknadsrättsliga perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Idakarin Bladh; [2005]
    Nyckelord :Konkurrensrätt; EG-rätt; Immaterialrätt; Marknadsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar selektiv distribution av luxuösa produkter samt hur marknadsrättsliga regler påverkar möjligheten att upprätthålla sådana system. Lyxprodukter definieras i rättspraxis som högkvalitativa produkter med ett relativt högt pris som marknadsförs under prestigefyllda varumärken. LÄS MER

  5. 5. Illojal konkurrens som skälig grund - en studie av gränsen mellan varumärkeshavares exklusiva rätt och parallellimportörers tillåtna agerande i marknadsföring

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Sophia Tobieson; [2002]
    Nyckelord :Konkurrensrätt; Civilrätt; oklassificerad; EG-rätt; Immaterialrätt; Marknadsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Till skillnad från marknadsrätten utgör varumärkesrätten idag en fullständigt harmoniserad rättsordning. En grundläggande princip inom varumärkes-rätten är att en varumärkeshavares ensamrätt konsumeras när han sätter en märkt vara på marknaden. LÄS MER