Sökning: "implicit pedagogik"
Visar resultat 6 - 10 av 57 uppsatser innehållade orden implicit pedagogik.
6. Stavningsmedveten läs- och skrivundervisning
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Att kunna stava kan tyckas få allt mindre betydelse i dagens samhälle med ny teknik som hjälper den som har svårt att stava. Samtidigt är läsning och skrivning två tätt sammanflätade processer som kompletterar och stödjer varandra på flera sätt. LÄS MER
7. ENGAGERANDE KOMMUNIKATION En fallstudie om asynkron och synkron kommunikation
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att söka svar på om de olika kommunikationstyperna, asynkron och synkron, kan bidra till studenternas upplevda och faktiska förståelse, deras engagemang samt att studenterna i förlängningen når godkänt resultat. Studien behandlar en distanskurs vid Örebro universitet som kombinerar de båda kommunikationsformerna. LÄS MER
8. ”I’m a terrible housewife” : En samtalsanalytisk studie av hur par gör genus i interaktion
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Abstract The aim of the study was to study how partners in heterosexual relationship do gender in interaction. The study was guided by the research questions; In what ways is gender done in interaction?; What different norms become visible?; And, what interactional consequences does gender construction lead to? An ethnomethodological perspective was adopted in which the way people in everyday life creates a common understanding of the world is focused. LÄS MER
9. Elever i språklig sårbarhet och en tillgängliggörande engelskundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Barn i språkliga svårigheter kan ha svårt att lära sig ett främmande språk, i synnerhet engelska med sin djupa ortografi. De kan stöta på dessa hinder utifrån svårigheter på sitt modersmål. Samtidigt är problemet att det finns för lite tid för inlärning, tiden för engelskundervisning är begränsad i skolan. LÄS MER
10. VAD SNURRAR I DITT HUVUD? Att få syn på studenters lärande under handledningssamtal
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med föreliggande studie är att skapa kunskap om hur studentens lärande synliggörs under handledningssamtal. Teori: Studiens teoretiska ram består av ett sociokulturellt perspektiv på lärande och kommunikation. LÄS MER