Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Lärares attityder och arbete kring inkludering och anpassning till individintegrerade särskoleelever i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Engelbertsson; Maria Forslöf; [2020]
    Nyckelord :individintegrerade särskoleelever; intellektuell funktionsnedsättning; kvalitativ undersökning; lärare; systemteori;

    Sammanfattning : I den här studien har fokus lagts på att ta reda på hur elever med en utredd intellektuell funktionsnedsättning (IF) fungerar och klarar att vara integrerade i grundskolan och det utifrån ett lärarperspektiv. Studiens syfte var att undersöka och lyfta fram kunskap om hur grundskollärare ser på sin undervisning i mötet med elever med diagnosen IF och att undersöka deras inställning till individintegrerade särskoleelever i grundskolan. LÄS MER

  2. 2. Du kan sitta därborta

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Christina Nillerskog; [2016]
    Nyckelord :delaktighet; funktionsnedsättning; individintegrerad; intellektuell inkludering; lärmiljö;

    Sammanfattning : Denna undersökning handlar om individintegrerade särskoleelever med en intellektuell funktionsnedsättning. Urvalsgruppen har varit hela 14 grundskolor, och pedagoger och assistenter på samtliga dessa skolor. LÄS MER

  3. 3. Lärarperspektiv på individintegrering av särskoleelever på högstadiet : En kvalitativ studie

    Magister-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Östlund; [2014]
    Nyckelord :integrering; inkludering; individintegrering av särskoleelever; lärare; lärarintervju.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur lärare på högstadiet upplever och tänker om att ha individintegrerade särskoleelever i sin klass på högstadiet. Vilka för- och nackdelar de upplever och hur de anser att stödet ska utformas kring dessa elever. LÄS MER

  4. 4. Integrering av särskoleelever i grundskolan – lärares uppfattningar om möjligheter, hinder och utmaningar

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Mona Qvil Bengtsson; Erica Hagstedt; [2012]
    Nyckelord :individintegrerad; särskola; grundskola; inkluderi;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med vår undersökning var att undersöka grundskolepedagogers uppfattningar om att arbeta med individintegrerade särskoleelever. Våra frågeställningar var: Vad uppfattar pedagogerna som möjligheter i detta arbete? Vad uppfattar pedagogerna som hinder i detta arbete? Vad uppfattar pedagogerna som utmaningar i detta arbete? Metod Vi har använt oss av intervjuundersökning. LÄS MER

  5. 5. Konsten att göra inkludering möjlig : om kvalitetstänkande i undervisning för särskolelever i grundskolan

    Magister-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Bodil Månsson; [2010]
    Nyckelord :en skola för alla; grundskoleplacerad särskoleelev; inkludering; integrering; kvalitet; kvalitetssäkring; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att beskriva komplexiteten i undervisningen av en kommuns grundskoleplacerade särskoleelever, gällande kvalitetsbegreppet utifrån några aktörers perspektiv. Arbetet ger först en översikt över styrdokument som reglerar kvalitetsarbetet och olika infallsvinklar på begrepp inom kvalitetsområdet. LÄS MER