Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. När den personliga assistenten tystnar - Den personliga assistentens och assistansanvändarens folkrättsliga rättigheter i uppsägningssituationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Josefine Svahn Rolesen; [2021]
    Nyckelord :Personlig assistent; personlig assistans; CRPD; den europeiska sociala stadgan; självbestämmande; saklig grund; ILO-konvention nr 158; EKMR; ICCPR; funktionsrätt; folkrätt.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : In this thesis I examine legal considerations concerning the balance between employment protection for personal assistants and self-determination for the service user, i.e. the person with a disability. Personal assistance as a profession entails a close relationship between the service user and the personal assistant. LÄS MER

  2. 2. Personlig assistans : Hur ska tolkningen av grundläggande och personliga behov göras?

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för juridik

    Författare :Evelina Petersson; [2018]
    Nyckelord :Personal assistance; Personlig assistans;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka och fastställa vad som menas med de grundläggande behoven som anges i 9 a § 1 st. LSS, nämligen personlig hygien, måltid, att ta på och av kläder, att kommunicera med andra och annan hjälp som förutsätter ingående kunskap om den funktionshindrade. LÄS MER

  3. 3. Inte utan min assistent : Elever i behov av särskilt stöds rättigheter till likvärdig utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Leif Fröjd; [2013]
    Nyckelord :Elever i behov av särskilt stöd; Assistenter; Likvärdig utbildning; Resursfördelning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete syftar till att belysa hur likheter och skillnader i synen på arbetet med elever i behov av särskilt stöd är hos: vårdnadshavare, assistenter, fritidspedagoger, lärare, pecialpedagoger, rektorer, barn- och utbildningschefer och de politiskt ansvariga i två olika stora kommuner, (6 500/80 000 invånare) ser på arbetet med elever i behov av särskilt stöd. Examensarbetet handlar särskilt om elevernas möjligheter till det som står skrivet i Lgr 11 under rubriken: Värdegrund och uppdrag att: ”[…] utbildningen inom varje skolform och inom fritidshemmet ska vara likvärdig, oavsett var i landet den anordnas” (skolverket 2012:8). LÄS MER