Sökning: "islamundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet islamundervisning.

  1. 1. Möjligheter och utmaningar med Islamundervisning i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Aya Borchalli; Ahmad Safwan; [2024]
    Nyckelord :islam in Swedish textbooks; Islamofobi; religionsdidaktik; utmaningar; religionskunskap klassrum; islamundervisning; religionskunskapsundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att analysera undervisningen om islam i svenska skolor, baserat påtidigare studier, med särskilt fokus på pedagogiska utmaningar och missuppfattningar omislam bland lärare och elever. Forskningen inkluderar olika akademiska studier och rapportersom belyser utbildningens komplexitet i att undervisa islam. LÄS MER

  2. 2. Islamundervisning i ett mångkulturellt klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Leila Cheikh Moussa; Suzan Alsanji; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Att presentera islam: Hur gymnasielärare i religion resonerar kring sin islamundervisning.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Centrum för teologi och religionsvetenskap

    Författare :Malin Forsang; [2014]
    Nyckelord :Representation; islam; muslim; Religious Education; Religionskunskap; gymnasieskolan; gymnasielärare; Good Muslim bad Muslim; Philosophy and Religion;

    Sammanfattning : This study discusses how Swedish high school teachers in religious education reason about their teaching on Islam. This study is based on interviews with six teachers about what material they use, what they mean is pivotal to understanding Islam and what their students think about Islam. LÄS MER

  4. 4. Islamundervisning i skolan : Lärares sätt att anpassa undervisningen efter eleverna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Marielle Balder; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. ”Vi försöker prata om det” – om islamundervisning i Göteborg

    C-uppsats,

    Författare :Thomas Bodén; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning högst 300 ord med Times New Roman 10 pkt:Syfte, huvudfråga, metod och material, resultat, betydelse för läraryrketSAMMANFATTNINGSyftet med examensarbetet är att undersöka religionslärares erfarenheter och implementering avislamundervisning i tre skolor och att analysera i relation till islamofobi och främlingsfientlighet samtpedagogik. Frågorna är hur islamundervisning kan se ut på tre skolor i Göteborg som har olika antal muslimskaelever samt hur tre lärare på skolorna bemöter islamofobiska och främlingsfientliga åsikter i undervisningen. LÄS MER