Sökning: "kön påverkar språk"

Visar resultat 16 - 20 av 39 uppsatser innehållade orden kön påverkar språk.

  1. 16. Trendigt : En undersökning av värdeord i reklam för skönhetsprodukter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Juliana Akello; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att granska modern reklam och dess spegling av genus i vårt samhälle. Språk är ett verktyg som påverkar alla individer och i reklam kan språket ofta användas manipulativt. LÄS MER

  2. 17. Du måste göra dig anställningsbar : En kvalitativ studie om fem utomeuropeiskt födda kvinnors möjligheter och hinder på arbetsmarknaden i Gävleborgs län

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Frida Bjuhr; Sara Sjöberg-Kleemair; [2018]
    Nyckelord :Utomeuropeiskt födda kvinnor; arbetslöshet; språk; integration; myndigheter; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen var att undersöka utomeuropeiskt födda kvinnors upplevelser av att vara arbetslösa och hur det har påverkat deras integration. Uppsatsen är en kvalitativ studie baserad på intervjuer med fem kvinnor födda utanför Europa samt en intervju med två personer anställda på Arbetsförmedlingen. LÄS MER

  3. 18. Faktorer som påverkar kommunikationen mellan sjuksköterska och patient : - En litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Ann Jonsson; Belinda Nordquist Lind; [2017]
    Nyckelord :Kommunikation; icke verbal kommunikation; slutenvård; sjuksköterska- patient relation; litteraturöversikt;

    Sammanfattning : Kommunikation är viktigt i sjuksköterskors arbete för att kunna ge och få information och se patienters behov av omvårdnad. Fungerar inte kommunikationen kan den bli ett hinder i interaktionen mellan sjuksköterska och patient. LÄS MER

  4. 19. Genusanalys av pedagogiska texter i engelska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Saga Ländström; [2015]
    Nyckelord :Genus; pedaogiska texter; kön;

    Sammanfattning : Bakgrund: Barn och ungdomar spenderar mycket tid i skolan, och det kan argumenteras för att denna tid påverkar deras förståelse av kön. För att ge samtliga elever chansen att utvecklas på ett sätt de är bekväma med kan det argumenteras för att en kritisk analys av könskonstruktion i utbildningskontext är av godo. LÄS MER

  5. 20. DYnamisk Motorisk TAlbedömning (DYMTA) – en referensstudie : Åldersgrupperna 4:0–4:11 år och 7:0–8:11 år

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Louise Lundvall; Linda Smetana; [2015]
    Nyckelord :DYMTA; dynamisk motorisk talbedömning; verbal dyspraxi; talmotorik; talmotorisk utveckling; språk; fonologi; referensstudie;

    Sammanfattning : Dynamisk motorisk talbedömning (DYMTA) är ett nyutvecklat test för diagnosticering av verbal dyspraxi. Verbal dyspraxi är termen för barn som har en nedsättning i förmågan att viljemässigt programmera motoriken vid talproduktion. LÄS MER