Sökning: "känslor i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden känslor i förskolan.

  1. 1. Lekens och artefakters betydelse för barns sociala samspel

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ida Bernicke Svensson; [2023]
    Nyckelord :Physical indoor environment; play; artifacts; social interaction; thematic analysis.; Fysisk inomhusmiljö; lek; artefakter; socialt samspel; tematisk analys.;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate how children's social interaction with each other is expressed in play at preschool using the physical indoor environment. A research question has been asked to make it possible to inquire into, which reads: How do children use physical artefacts in the indoor environment to create joint play activities? In order to get an answer to the question, a qualitative method is used where observation schedule and field notes stand for the collection of empirical material. LÄS MER

  2. 2. Lekens betydelse för barns utveckling och lärande : - en kvalitativ studie utifrån förskollärares syn på barns lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Lovisa Engman; Therese Elfving; [2022]
    Nyckelord :Barn; förskollärare; lek; lärande; miljö; utveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka lekens betydelse för barns utveckling och lärande i förskolan utifrån ett förskollärarperspektiv. I förskolan har leken en central plats som bidrar till lärande då den kan stimulera alla sidor av barns utveckling. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers konflikthantering : En kvalitativ intervjustudie om konflikthantering i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sandra Tiihonen; Felicia Tofftin; [2022]
    Nyckelord :Cessation strategy; conflict management; conflict management strategies; democratic strategy; mediation strategy; Demokratisk strategi; konflikthantering; konflikthanteringsstrategier; medlande strategi; upphörande strategi;

    Sammanfattning : I tidigare forskning beskrivs konflikthanteringsstrategierna, medlande, demokratisk och upphörande. Pedagoger anses gå för snabbt in i barns konflikter och hinner inte tänka efter hur de ska ingripa. Barnen kan då gå miste om andra kunskaper som uppkommer i olika hanteringar av konflikter. LÄS MER

  4. 4. "Jag upplever att man är lite rädd för känslor": : förskollärares resonemang om barns olika känslor.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Emelie Enmark; [2021]
    Nyckelord :Emotionell utveckling; Förskollärare; Integritet; Konstruktion; Känslor.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att belysa och förstå hur förskollärare tillskriver betydelse till barns känslor i förskolans verksamhet. Genom intervjuer med förskollärare synliggjordes att barns olika känslor tillskrivs olika betydelser och därmed också bemöts samt skapar olika reaktioner hos förskollärarna. LÄS MER

  5. 5. Positiv framtidstro och hållbar miljöutveckling : En kvalitativ studie om balanserat arbete med hållbar miljöutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Evelina Dahlberg; Tove Ek; [2020]
    Nyckelord :Förskola; Ekologisk hållbarhet; Hållbar miljöutveckling; Balanserat arbete; Positiv framtidstro;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån ett pragmatiskt perspektiv granska hur en miljöcertifierad förskola arbetar balanserat med hållbar miljöutveckling och barns positiva framtidstro. Utifrån syftet utgår studien ifrån tre frågeställningar vilka berör hur arbetet med hållbar miljöutveckling bedrivs på en miljöcertifierad förskola, eventuella utmaningar med arbetet och hur arbetet påverkar barn. LÄS MER