Sökning: "kamratrelationer förskola"
Visar resultat 16 - 20 av 31 uppsatser innehållade orden kamratrelationer förskola.
16. Pedagogernas syn på uteslutning som fenomen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
17. Barns erfarenheter av övergångar från förskola till förskoleklass- Children´s experiances of transitions from kindergarten to preeschool
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Övergångar mellan olika skolformer innebär förändringar. Vad övergången från förskola till förskoleklass innebär utifrån barns perspektiv med kamratrelationer och pedagogers arbete med relationer är grunden för min studie.Arbetet är en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer som underlag. LÄS MER
18. Alla får vara med! : En studie om hur pedagoger i förskolan stödjer barns kamratrelationer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Det här är en studie om hur pedagoger i förskolan stödjer barns kamratrelationer. Syftet med studien var att undersöka vilka strategier pedagoger använder sig av för att stödja barns kamratrelationer och hur dessa påverkar barnen. Empirin samlades in genom åtta observationstillfällen på fyra olika förskolor. LÄS MER
19. ”Att få vara viktig för någon annan betyder allt” : En intervjustudie om förskollärares uppdragsuppfattning och förhållningsätt till barns relationsskapande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att utifrån ett förskollärarperspektiv bidra med kunskaper om hur de uppfattar att deras arbete kan bidra till barns sociala utveckling. För att undersöka frågan har vi tagit del av 10 förskollärares resonemang kring deras relationsfrämjande arbete på förskolan samt hur de beskriver de relationer som kan gynna hela barnets utveckling. LÄS MER
20. En studie om barns, förskollärares och barnskötares uppfattningar över den fysiska och sociala miljöns möjligheter att främja eller motverka trygga kamratrelationer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Styrdokument ställer övergripande krav på förskollärare och barnskötare att skapa trygga miljöer som främjar goda kamratrelationer då många barn idag vistas i och berörs av förskolans fysiska miljö. Forskning visar dock att den fysiska miljön ofta tas för given inom den didaktiska forskningen. LÄS MER