Sökning: "kartläggning nyanlända"

Visar resultat 36 - 40 av 92 uppsatser innehållade orden kartläggning nyanlända.

  1. 36. Möte med svensk matematikundervisning : En intervjustudie med nyanlända elever i årskurs 6-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Eva Thorn; Anna Eriksson Fallberg; [2018]
    Nyckelord :nyanlända elever; matematik; specialpedagogik; kartläggning; intervjustudie;

    Sammanfattning : Under de senaste årens stora flyktingströmmar, har många kommuner i Sverige tagit emot nyanlända elever. Det ställer höga krav på lärare att kunna möta de nyanlända eleverna utifrån deras olika förutsättningar och bakgrund. I den här kvalitativa studien har vi valt att intervjua elva nyanlända elever i två olika kommuner. LÄS MER

  2. 37. Att hamna rätt i skolan : En ramfaktorteoretisk studie av lärares erfarenheter av arbetet med kartläggningen av nyanlända elevers kunskaper

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Viktor Kullgren; [2018]
    Nyckelord :Kartläggning; Nyanlända elever; Ramfaktorteorin; Kartläggande lärare; Påverkansfaktorer;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 38. Nyanlända och lärande – undervisningsstöd och metoder som används i teknikämnet på gymnasieskolans språkintroduktion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nebras Kuffee; Farah Al-Saka; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna studiehar vi undersökt vilkaundervisningsstöd och metoder lärarei teknikämnet använder när de undervisarnyanlända eleverpå språkintroduktion i åldrarna 16–19år som siktar på att komma in på Teknikprogrammet. Syftet med studienär att titta närmare på hur man med hjälp av olika undervisningsmetoder i teknikämnet kan underlätta för de nyanlända eleverna, dels genom att öka förståelsen för själva ämnet, dels genom att förbättra ämneskunskaperna i sig. LÄS MER

  4. 39. Att undervisa nyanlända elever : Lärares perspektiv på direktintegrering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Mimmie Lundin Norberg; Sofie Lundin; [2018]
    Nyckelord :Lärarperspektiv; flerspråkighet; interaktion; samverkan; kartläggning;

    Sammanfattning : Lärare får ta emot och undervisa nyanlända elever i dagens mångkulturella samhälle och det är deras ansvar att skapa goda förutsättningar för elevens utveckling. Problematiken i arbetssituationen är dock att många lärare upplever en bristande kompetens i att undervisa nyanlända elever. LÄS MER

  5. 40. Inkludering av nyanlända elever i skolan-kan försök till inkludering leda till exkludering?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Johnsson; [2018]
    Nyckelord :Nyanlända elever; Inkludering; Exkludering;

    Sammanfattning : Denna uppsats berör ämnet inkludering av nyanlända elever i skolan. Centrala punkter är huruvida förberedelseklasser är mer positivt eller mer negativt i inkluderingsprocessen samt hur både elever själva och lärare upplever detta, vad skolverket säger om inkludering i skolan, språkutveckling och hur viktig kartläggning av varje nyanländ elev är för alla inblandade. LÄS MER