Sökning: "klassiker litteratur gymnasiet"

Visar resultat 6 - 8 av 8 uppsatser innehållade orden klassiker litteratur gymnasiet.

  1. 6. ”Inte en dikt till…!” : En kvalitativ studie om litteraturundervisning på gymnasieskolans yrkesprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Ann-Louise Lindgren Edmonds; [2016]
    Nyckelord :Svenska 1 på yrkesprogram; läroplan; litteratur i svenska 1; kvalitativ studie; den dolda läroplanen;

    Sammanfattning : Abstract “Not Another Poem…!” is a qualitative study about teaching literature at Upper Secondary School’s vocational courses. The aim of this study is to investigate how teachers of Swedish language select materials and how they conduct their work with Swedish literature in the first year of the Swedish syllabus. LÄS MER

  2. 7. Klassikerläsning i svenska som andraspråksundervisningen. Den klassiska litteraturens relevans i andraspråksundervisningen samt ordförrådets betydelse för läsförståelsen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Hanna Nordlander; [2014-08-14]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; skönlitteratur; ordförråd;

    Sammanfattning : Är klassiker lämplig läsning för svenska som andraspråkselever på gymnasiet? Den klassiska litteraturens relevans i ämnet samt ordförrådets betydelse för läsförståelsen undersöks i denna studie. Lärarintervjuer och ett ord-/läsförståelsetest har genomförts för att besvara forskningsfrågorna: 1. LÄS MER

  3. 8. Vampyrer i klassrummet : -vad kan Bram Stoker och Stephanie Meyer lära elever i högstadiet?

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Evelina Tilving; [2011]
    Nyckelord :Litteraturundervisning; teman; motiv; Dracula; Om jag kunde drömma; kanon; populärkultur; klassiker;

    Sammanfattning : I kursplanen för Svenska B står att läsa att eleven ska ”ha tillägnat sig och ha kunskap om centrala svenska, nordiska och internationella verk och ha stiftat bekantskap med författarskap från olika tider och epoker” (Skolverket.se). LÄS MER