Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. I döda författares sällskap : Om lärarutbildningens inofficiella kanon och gymnasielärares skönlitterära urval

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Filip Kall; Hugo Älfvåg; [2021]
    Nyckelord :litteraturdidaktik; skönlitteratur; kanon; klassiker; ämneslärarutbildning; Skolverket; läsintresse; receptionsteori; genusteori;

    Sammanfattning : Denna undersökning har utgått från gymnasieelevers sjunkande läsintresse samt skönlitteraturens alltmer ifrågasatta roll inom skolverksamheten. Den påverkan som ämneslärarutbildningen har på gymnasieskolans skönlitterära urval utgör en central del av undersökningens utgångspunkt. LÄS MER

  2. 2. Klassiker i klassrummet : En överblick av klassikers relevans i högstadiet och gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ebba Salomonsson; Malin Fjellborg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Översikten ämnar att undersöka vad forskning säger om hur klassisk litteratur kan bli meningsskapande i ett mångkulturellt klassrum i både högstadiet och gymnasiet. Klassiker har valts då dessa texter ofta förknippas med att vara svårtillgängliga så väl som de ofta förknippas med en snäv syn på bildning. LÄS MER

  3. 3. Är lättläst litteratur På Gymnasiet ett alternativ? : En jämförande litteraturanalys av tre klassiska verk och deras lättlästa motsvarigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sofia Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Lättlästa böcker; Lättlästa klassiker; Jämförande litteraturanalys; Boksamtal; Likvärdig utbildning;

    Sammanfattning : I denna litteraturstudie jämförs miljöbeskrivningar, karaktärsbeskrivningar, stilfigurer samt intertextualitet i tre olika klassiska litterära verk med motsvarande lättlästa versioner. Syftet med studien är att ta reda på om de lättlästa versionerna går att använda i undervisningen för elever med lässvårigheter för att ge dem en möjlighet att diskutera verken med andra som läst originalversionen. LÄS MER

  4. 4. Vidga vyerna! : Om kulturella kontexter i SVA-lärares litteraturundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Brinkemar Ronja; [2019]
    Nyckelord :litteraturundervisning i svenska som andraspråk; SVA-lärares val av litteratur; icke-västerländsk litteratur; klassiker; kanon; allmänmänsklighet; kulturell kontext; vidga vyer; spegla elevers erfarenheter; lärarutbildningen i svenska som andraspråk; mångkulturellt klassrum;

    Sammanfattning : Skolans litteraturundervisning är normerande för att markera vilka kulturers litteratur som har högst status, men har samtidigt en potential att låta elever få ta del av olika kulturers perspektiv. Syftet med denna uppsats är att undersöka lärares syn på litteraturundervisningens kulturella kontexter inom ämnet svenska som andraspråk på gymnasiet. LÄS MER

  5. 5. Novellpraliner, tunga klassiker eller ungdomsromaner – didaktiska val av texter i skolans senare år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Stina Johansson; Rita Oda; [2019]
    Nyckelord :Skönlitteratur; Litteraturdidaktik; Ämneskonceptioner; Kanon; Svenskämnet; 7-9; Gymnasiet;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur lärare i grundskolans senare år och gymnasiet ser på litteratur och vilka didaktiska resonemang lärare för när det kommer till skönlitteratur i undervisningen. Vi har även ämnat undersöka hur lärare förhåller sig till en litterär kanon. LÄS MER