Sökning: "litteraturundervisning i svenska som andraspråk"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden litteraturundervisning i svenska som andraspråk.

  1. 1. Skönlitteraturundervisning i svenska som andraspråk : Fyra lärares uppfattningar om sina arbetssätt med skönlitteratur i svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Valentina Ciampi; [2022]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; skönlitteratur; undervisning; vuxenutbildning; gymnasiet; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker hur skönlitteraturen används av fyra lärare som undervisar såväl vuxna invandrare som unga gymnasieelever i svenska som andraspråk, utifrån lärarnas perspektiv. Den fokuserar på lärarnas sätt att välja och förbereda arbetet med skönlitteratur, samt på deras sätt att arbeta med läsning. LÄS MER

  2. 2. Litteratur och identitetsutveckling : En kvalitativ studie om hur lärare resonerar kring val av skönlitteratur i kursen svenska som andraspråk 1 för att främja elevers identitetsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Svensson Ellinor; Thunborg Efi; [2022]
    Nyckelord :Identitetsutveckling; litteraturundervisning; svenska som andraspråk; integrerad undervisning; lättläst litteratur;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att fördjupa kunskapen om hur gymnasielärare väljer litteratur utifrån aspekten identitetsutveckling inom ämnet svenska som andraspråk, och om det föreligger någon skillnad i hur litteratur väljs utifrån om svenska som andraspråkselever undervisas separat eller gemensamt med svenskundervisningen. För att uppfylla studiens syfte valdes en kvalitativ ansats och semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Litteratur för språkutveckling hos andraspråkselever : En undersökning hur skönlitteratur används i undervisningen i svenska som andraspråk för elevers språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emilia Rodin; Emelie Wallin; [2021]
    Nyckelord :Litteraturundervisning; språkutveckling; svenska som andraspråk; motivation;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka vilken skönlitteratur som används i ämnet svenska som andraspråk, hur den skulle kunna utveckla elevernas språk samt hur litteraturen kan motivera och engagera eleverna i språket. Empirin har samlats in genom semistruktuerade intervjuer med svenska som andraspråkslärare. LÄS MER

  4. 4. Skönlitteratur i svenska och svenska som andraspråk på gymnasiet : En studie i ämnenas likvärdighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Cecilia Zakariasson; [2021]
    Nyckelord :Gymnasieskolan; likvärdighet; litteraturundervisning; skönlitteratur; svenska; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att bidra med kunskap om likheter och skillnader i behandlingen av skönlitteratur i gymnasieskolans kurs- och ämnesplaner för ämnena svenska och svenska som andraspråk. Studien syftar också till att belysa hur dessa likheter och skillnader visar sig i hur yrkesverksamma lärare inom SVA respektive SVE väljer skönlitteratur i deras undervisning och hur de säger sig arbeta med den. LÄS MER

  5. 5. Ett spöke går runt i skolan : En kritisk diskursanalys av läromedel ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sarah Palm Althén; Viktor Sekulic; [2021]
    Nyckelord :Genusperspektiv; kritisk diskursanalys; hegemoni; läromedel; yrkesförberedande program; likvärdig utbildning; litteraturundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka läromedel i kurserna Svenska 1 och Svenska som andraspråk 1, och denna undersökning avgränsas till de kapitel som behandlar skönlitteratur. Dessa analyseras med en kritisk diskursanalys utifrån ett genusperspektiv. LÄS MER