Sökning: "konfliktlösning grundskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden konfliktlösning grundskolan.

  1. 1. Rastverksamhet : En studie om förebyggande konflikthantering och konfliktlösning i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Andreas Oueis; [2019]
    Nyckelord :rastverksamhet; konflikthantering; konfliktlösning; lek;

    Sammanfattning : Följande studie syftar till att belysa hur viktigt det är med rastverksamhet på skolor och hur skolor kan använda sig av rastverksamheten till att förebygga konflikter, öka gemenskapen och bidra till ett hälsosammare liv för barnen. Studiens syfte är att få en inblick i fritidslärarnas arbetssätt, få syn på hur rastverksamheten organiseras och fritidslärarnas sätt att arbeta med konflikthantering. LÄS MER

  2. 2. Pedagogers strategier avseende multietniska konfliktkontexter.

    C-uppsats,

    Författare :Nastasha Fre Woldu; [2009-12-01]
    Nyckelord :mångkulturell; multietnisk; pedagoger; konflikthantering; konfliktlösning; ; interkulturell;

    Sammanfattning : Abstract Examensarbete inom lärarutbildningen 15 poäng Titel: Pedagogers strategier avseende multietniska konfliktkontexter – En kvalitativ intervjustudie, utförd på sju lärare angående hur de hanterar konflikter i mångkulturella klassrum. Författare: Nastasha Fre Woldu Termin och år: VT 09 Kursansvarig institution: LAU370: Sociologiska institutionen Handledare: Ivar Armini Examinator: Rapportnummer: VT09-2611-001 Nyckelord: mångkulturell, multietnisk, pedagoger, konflikthantering, konfliktlösning, interkulturell ___________________________________________________________________________ Syfte: Att ta reda på hur lärare med yrkeserfarenhet i den mångkulturella skolan, löser de konflikter som uppstår i klassrummet? Huvudfrågor: Hur ser en typisk konflikt ut i ett mångkulturellt klassrum? Vilka pedagogiska strategier tillämpas vid konfliktsituationer? Hur löser man konflikter, om eleverna har skilda uppfattningar beroende på det kulturella bagaget och trosuppfattning i ursprungsfamiljen? Metod: Kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Hur arbetar lärare förebyggande mot negativa konflikter mellan elever i grundskolan?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Elin Blomfeldt; Maja Lindström; [2009]
    Nyckelord :Conflict; conflict management models and primary school;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur pedagoger förhåller sig till konflikter mellan elever och vilka modeller de använder sig av för att förebygga och lösa konflikter. Som bakgrund till studien har vi genomfört en litteraturstudie som behandlar ämnet konflikt och orsaker till varför de uppstår. LÄS MER

  4. 4. Hur tränas social kompetens med hjälp av utomhuspedagogik? : Kan utomhuspedagogik vara en möjlighet för att öka den sociala kompetensen hos elever i gymnasieskolan?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Saskia Brock; [2007]
    Nyckelord :ansvar; grupper; individ; konfliktlösning konflikthantering; sociala interaktioner; ;

    Sammanfattning : Syfte med detta arbete var att undersöka om och hur utomhuspedagogik kan främja social kompetens och om utomhuspedagogik kan vara en möjlighet för att träna social kompetens i gymnasieskolan. Dagens ungdomar har färre vuxenkontakter och blir influerade av det tekniska samhället samtidigt som sociala färdigheter tränas mindre. LÄS MER

  5. 5. Det är inte ens fel att två träter : en studie om sex lärares sätt att hantera vardagliga konflikter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Camilla Johansson; Sara Carlsson; [2006]
    Nyckelord :Grundskolan; Konfliktlösning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Vi har under vår verksamhetsförlagda utbildning (VFU) sett att lärare ofta får reda ut konflikter. Elever behöver inte bara skolkunskap då de ska söka arbete i framtiden, utan skolan ska även förbereda dessa elever så att de kan forma meningsfulla och goda liv. LÄS MER