Sökning: "konkret materiel"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden konkret materiel.
1. Laborativ matematik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt är skriven med syfte att jag vill ta reda på hur laborativa, konkreta materiel påverkar elevernas inlärning av matematik inom framförallt taluppfattning och tals användning. Fokusområdet är hela matematikämnet för elever i grundskolan, främst i förskoleklass samt årskurs 1-3. LÄS MER
2. Nyfikenhet i skolans värld : Vad elever i montessoriklass beskriver som lustfyllt lärande
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Studien har genom intervjuer i fokusgrupper undersökt vad elever i montessoriklass erfar som lustfyllt i sin lärmiljö. Elevernas svar har satts i relation till den forskning som finns kring motivation och framgångsfaktorer för lärande samt till montessoripedagogiken. LÄS MER
3. Klossar -en väg till kunskap : En studie av förskolor och skolors användning av konkret och laborativt materiel
Magister-uppsats, Enheten för lärarutbildningSammanfattning : I vårt examensarbete har vi valt att förkovra oss inom matematikens värld, en studie av skolors användning av konkret och laborativt materiel. Syftet för undersökningen är att undersöka möjligheter och anledningar till att använda konkret och laborativ materiel vid inlärning av matematik. LÄS MER
4. Förändringen inom den ryska Östersjömarinen sedan Kalla krigets slut
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, FörsvarshögskolanSammanfattning : Uppsatsen syftar till att ge en bild av hur den ryska Östersjömarinen har förändrats sen Kalla krigets slut. För att skapa en överskådlig och konkret bild för läsaren har tre parametrar belysts dessa är uppgifter, resurser och materiel. LÄS MER
5. Att skapa lust och intresse till barns språkutveckling en kvalitativ studie av språkstimulerande metoder och materiel i en montessoriklass.
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syfte Vi vill ta del av hur språket kan stimuleras och få en inblick i vilka metoder ochmateriel som används för språkutveckling inom montessoripedagogiken. Vi vill också ta delav pedagogens roll inom montessoripedagogiken. Kan vi se något samband mellan teori ochpraktik. LÄS MER