Sökning: "naturliga tal och taluppfattning."

Hittade 5 uppsatser innehållade orden naturliga tal och taluppfattning..

  1. 1. Laborativ matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tova Dehn; [2024]
    Nyckelord :Aktivitetsbaserad; framgång och prestation; grundskola; konkret materiel; laborativt materiel; läromedel; matematikundervisning; matematiska undervisnings- hjälpmedel; naturliga tal och taluppfattning.;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt är skriven med syfte att jag vill ta reda på hur laborativa, konkreta materiel påverkar elevernas inlärning av matematik inom framförallt taluppfattning och tals användning. Fokusområdet är hela matematikämnet för elever i grundskolan, främst i förskoleklass samt årskurs 1-3. LÄS MER

  2. 2. “Det är svårt när det inte ser ut som vanligt” : En empirisk studie om kritiska aspekter av tallinjen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Linn Persson; Lidia Szczerba; [2023]
    Nyckelord :Taluppfattning; tallinje; kritiska aspekter; variation; variationsmönster; matematik; matematikundervisning;

    Sammanfattning : God taluppfattning är grunden i all matematik och kunskap om tal är en vanligdel i definitionen om taluppfattning. Tallinjen kan användas som hjälpmedel föratt utveckla elevers taluppfattning. För att kunna utveckla undervisningen kringtallinjen behöver läraren veta vilka kritiska aspekter som hör ihop med detmatematiska området. LÄS MER

  3. 3. Upptäck matematiken! : En systematisk litteraturstudie om huruvida användning av laborativt material påverkar elevers förståelse inom taluppfattning, i förskoleklass och årskurs 1–3.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Ida Eriksson; Lina Fornander; Lisa Nordmark; [2022]
    Nyckelord :Matematik; laborativt material; konkret; abstrakt; taluppfattning; förståelse; undervisning; påverkan;

    Sammanfattning : I denna systematiska litteraturstudie presenteras det laborativa materialets betydelse vad gäller lågstadieelevers förståelse av matematikområdet taluppfattning. Taluppfattning anses vara en fundamental del för elevers fortsatta matematikutveckling. Studiens fokus kommer att behandla området naturliga tal. LÄS MER

  4. 4. Tals additiva del-helhetsrelationer : En litteraturstudie om elevers förståelse av tals additiva del-helhetsrelationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Caroline Stern; Sophie Texén; [2020]
    Nyckelord :aritmetik; del-helhet; del-helhetsrelationer; additiva; addition och subtraktion;

    Sammanfattning : Aritmetik är den del inom matematiken som behandlar räknande och innefattar tals egenskaper och hur räknesätten fungerar och kan sättas i relation till varandra, däribland räknesätten addition och subtraktion. Förståelsen av tals egenskaper benämns vanligtvis som taluppfattning vilket innefattar olika aspekter av tal såsom bland annat tals del-helhetsrelationer. LÄS MER

  5. 5. Taluppfattning: En undersökning av elevers förståelse och svårigheter inom talomvandling mellan olika former (bråk, decimal och procent)

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Abdul Hamid Yasin Munir; [2013]
    Nyckelord :Bråkform; decimalform; grundskolan; matematik; naturliga tal; procentform; talomvandling; åk7-9;

    Sammanfattning : I min studie har jag valt att undersöka elevers förståelse och svårigheter om talomvandling mellan olika former (bråk, decimal och procent). Syftet med detta arbete är att ta reda på elevernas förståelse för och svårigheter med att omvandla tal mellan bråkform, decimalform och procentform. LÄS MER