Sökning: "kontextrik undervisning"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden kontextrik undervisning.

  1. 1. Språkutvecklande matematikundervisning i gymnasieskolan : matematiklärares beskrivningar av språkutvecklande arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Erik Eklöf; Kristina Sahlman; [2022]
    Nyckelord :gymnasieskolan; kommunikation; matematikundervisning; språkutvecklande arbetssätt; stöttning;

    Sammanfattning : I dagens skola finns det ungefär 140 olika modersmål representerade, vilket gör att skolan präglas av mångfald och blir en kulturell mötesplats. Detta ställer höga krav på att undervisningen utvecklar både språk- och ämneskunskaper, vilket skolans styrdokument betonar. LÄS MER

  2. 2. Mattespråka med stöd av "Singma" : Att undervisa språk- och kunskapsutvecklande i matematik ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ann Myhrman Lager; Jaana Vilén; [2020]
    Nyckelord :Matematikundervisning; språk- och kunskapsutvecklande undervisning; flerspråkiga elever; språklig stöttning; kontextrik undervisning; interaktion;

    Sammanfattning : Den svenska skolan har fått en allt större andel elever som inte klarar kunskapskraven i matematik. Ett sätt att höja måluppfyllelsen i matematik kan vara att organisera undervisningen på ett språk- och kunskapsutvecklande sätt. LÄS MER

  3. 3. Språkstörning och lärande - praktisk-estetiska aktiviteter i en upplevelsebaserad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gunilla Olin; Cecilia Petersson; [2015]
    Nyckelord :lärande; motivation; praktisk-estetiska uttrycksformer; språkstörning; stöttning; upplevelsebaserad undervisning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstraktGunilla Olin och Cecilia Petersson (2015). Språkstörning och lärande – praktisk-estetiska aktiviteter i en upplevelsebaserad inlärning. Language impairment and learning – practical-aestethic activities in an informal setting. Skolutveckling och Ledarskap, Lärande och Samhälle, Malmö Högskola. LÄS MER