Avancerad sökning

Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Kristendomens särställning i religionsläroböcker : en komparativ studie av hur kristendomen och dess tre inriktningar framställs i religionsläroböcker anpassade till Lpo 94 och Lgr 11

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Religionssociologi

    Författare :Rebecca Rönström; [2015]
    Nyckelord :läroboksanalys; religionsläroböcker; kristendom; Lpo 94; Lgr 11; kultur-religion;

    Sammanfattning : Christianity has for a long time played a significant role in the Swedish school system, which can be seen in the syllabus of the course religion in 2011 where Christianity got a special status and the Christian alignments were explicit named. The aim of this essay was to see whether, and if so how, Christianity and its three alignments – Catholicism, Orthodoxy and Protestantism – had developed a greater impact in religion textbooks for grades 7–9 adapted to Lgr 11 compared to Lpo 94 and partly to see if there had been any changes and to what extent. LÄS MER

  2. 2. Frälsningssynen inom kristendomens tre inriktningar : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Hobel Josefsson; [2014]
    Nyckelord :the Syriac Orthodox Church; the Roman Catholic Church; the Church of Sweden religion; view of salvation; laity; Syrisk-ortodoxa kyrkan; Romersk-katolska kyrkan; Svenska kyrkan; frälsningssyn; lekmän;

    Sammanfattning : According to the directives of Lgr11, learning about Christianity should be an important part of religious education in secondary school (7th-9th grade) in Sweden. A school teacher must therefore have good knowledge of the field and of different aspects of the beliefs of the various Christian traditions. LÄS MER

  3. 3. En religionsdidaktisk studie: : Sex lärares uppfattningar om likheter och skillnader mellan kristendoms- och islamundervisningen

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Emmy Johansson; [2013]
    Nyckelord :Religionsdidaktik; kristendom; islam; lärare;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med uppsatsen är att söka svar på om det finns några likheter och skillnader mellan kristendoms- och islamundervisningen samt vilka didaktiska val som religionskunskapslärare gör och vilka undervisningsmetoder de anses föredra. För att besvara frågeställningarna har sex kvalitativa intervjuer genomförts med religionskunskapslärare som arbetar både på högstadiet och gymnasiet. LÄS MER

  4. 4. Schismen 1054 : En jämförande studie i splittringen mellan den ortodoxa och den katolska kyrkan.

    L3-uppsats, Humanvetenskapliga institutionen

    Författare :Tilda Tekkeden; [2008]
    Nyckelord :schism; 1054; ortodoxa kyrkan; katolska kyrkan;

    Sammanfattning : År 1054 skedde en splittring mellan kristendomens två största inriktningar, den ortodoxa och den katolska kyrkan. Detta skedde efter århundraden av oenigheter, missförstånd, maktkamper med mera. Förutom maktkamperna berör konflikterna Kristi natur och Filioque tillägget. LÄS MER