Sökning: "kritiska aspekter matematik"

Visar resultat 16 - 20 av 95 uppsatser innehållade orden kritiska aspekter matematik.

  1. 16. Kritiska aspekter vid lärandet av decimala talsystemet : En läromedelsanalys i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Thorstina Sigurdardottir; [2022]
    Nyckelord :Decimal number system; mathematics; place value; variation theory; workbooks; Decimala talsystemet; platsvärde; matematik; läromedel; variationsteori;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att utveckla ett ramverk för analys av variationsmönster som förekommer inom decimala talsystemet i matematikläromedel, för att därefter gå över till att använda detta ramverk för analys av hur tre vanligt förekommande läromedel i Sverige behandlar det decimala talsystemet i årskurs 3. Studien utgår därmed från följande frågeställning: Hur kan kritiska aspekter inom området decimala talsystemet, som framkommer i tidigare forskning, användas för läromedelsanalys? På vilka sätt behandlar det tre utvalda läromedlen för årskurs 3 de kritiska aspekterna i det decimala talsystemet? Studiens fokus är det matematiska innehåll som eleven möter i läroboken vid inlärning av det decimala talsystemet och den variation som finns i de kritiska aspekterna som forskningen visar på. LÄS MER

  2. 17. Hur multiplikation introduceras med olika metod- och representationsformer för årskurs 2 : En läromedelsgranskning med variationsteoretiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Linda Starby; Carina Palmberg; [2021]
    Nyckelord :Läroböcker; multiplikation; additivt tänkande; multiplikativt tänkande; variationsmönster; metod- och representationsformer;

    Sammanfattning : I matematikundervisning i svensk skola har läroboken en stor betydelse. Många lärare väljer att luta sin undervisning på en specifik lärobok och tillhörande lärarhandledning. LÄS MER

  3. 18. "... det är lättare att beräkna addition,för eleverna har inte befäst multiplikationen än." : En kvalitativ studie om vilka svårigheter som finns för lärande inom multiplikation i årskurs 3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Cama Culum; Isabelle Arnesson; [2021]
    Nyckelord :multiplication; difficulties; solution strategies; year 3; variation theory; multiplikation; svårigheter; lösningsstrategier; årskurs 3; variationsteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka svårigheter som finns för lärande inom multiplikation i årskurs 3. För att besvara studiens syfte tillämpades en diagnos samt semistrukturerade intervjuer som metod. Diagnosen genomfördes i två klasser i årskurs 3 och två pedagoger intervjuades för vidare undersökning. LÄS MER

  4. 19. Stambråkets möjligheter att berika bråkundervisningen : En läromedelsanalys om en läromedelsseries möjligheter att utveckla en förståelse för stambråk i grundskolans årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Linda Didrik Sjöbladh; Petter Nordliden; [2021]
    Nyckelord :partitioning; iterating; invers order; concept image; Stambråk; bråk; variationsteori; kritiska aspekter; variationsmönster;

    Sammanfattning : Denna läromedelsanalys syftar till att utifrån ett variationsteoretiskt perspektiv belysa vilka möjligheter en läromedelsserie i matematik erbjuder elever att utveckla en förståelse för stambråk. Studien utgår från sex kritiska aspekter av stambråk: areamodellen, linear measurement, inverse order relationship, stambråk som mängden av en helhet, partitioning och iterating. LÄS MER

  5. 20. Dynamiska och statiska subtraktionssituationer : En variationsteoretisk analys av elevböcker i matematik för årskurs ett

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Karin Zimmermann Velan; Daniela Pana; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur fyra elevböcker i matematik för årskurs 1 gör det möjligt för eleverna att urskilja dynamiska och statiska situationer inom subtraktion och de begrepp som kopplas till dessa. Syftet är också att belysa hur de kritiska aspekter som forskning lyfter i detta sammanhang behandlas. LÄS MER