Sökning: "interaktionsdesign södertörns högskola"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden interaktionsdesign södertörns högskola.

  1. 1. Kvinnors karriärval inom IT-branschen : En kvalitativ studie om kvinnors karriärval inom IT-branschen med fokus på User Experience Design

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Annie Sivén; Nichole Möllenhoff; [2020]
    Nyckelord :IT; UX Design; User experience design; interaction design; genus; IT culture; IT; UX Design; User experience design; interaktionsdesign; genus; IT kultur;

    Sammanfattning : Följande kandidatuppsats är en kvalitativ studie angående kvinnors yrkesval inom IT- branschen med fokus på User Experience Design. Syftet med studien är att undersöka varför kvinnor i allt större utsträckning söker sig till UX Design, då man inte ser denna utveckling i övriga professioner inom IT. LÄS MER

  2. 2. Samtyckesformulär möter mörka mönster : En studie om samtyckeshantering (CMP) i relation till användarupplevelse

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Filippa Östling; Gulli Bagstevold Holmström; [2020]
    Nyckelord :GDPR; Dark Pattern; Privacy zuckering; Consent management platform; CMP; User Experience; GDPR; Samtyckesformulär; Dark Pattern; Privacy zuckering; Integritets-zuckering; Consent management platform; CMP; User Experience;

    Sammanfattning : Today, Internet users encounter dark patterns every time they use the Internet, whether it is noticed by the user or goes unnoticed. In this essay, using the quantitative and qualitative methods survey and focus group, it is studied how young adults experience the dark pattern Privacy Zuckering in consent management platforms (CMP) on the Internet. LÄS MER

  3. 3. Pa(w)ticipatory design – Designing mediated wearable interaction between an air-scent search dog and a human

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Kristin Olofsson; [2019]
    Nyckelord :Participatory design; Interaction design; Wearable technology; Empowerment; Animal-Computer Interaction; Interaction design; Human-Dog interaction; Deltagande design; Interaktionsdesign; Djur-Dator Interaktion; Människa-Hund Interaktion;

    Sammanfattning : Designing for and with animals is common within Animal-Computer Interaction (ACI). However, studies involving animals within the design process has challenges due to verbal barriers, and an unclear methodology on how to both understand, and analyse animals in ACI. LÄS MER

  4. 4. Aktivism på sociala medier : En kvalitativ analys av Facebooks funktioner och dess användning inom grupper för klimataktivism

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Hanna Hellberg; Linnéa Lidholm; [2019]
    Nyckelord :activism; social media; features; interaction; Facebook; aktivism; sociala medier; funktioner; interaktionsdesign; Facebook;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to analyze how Facebook's features and its interaction design are used within climate activism groups to contribute to more sustainable groups and long-term engagement. This is investigated using qualitative methods consisting of three semi-structured interviews and a survey with both qualitative and quantitative data. LÄS MER

  5. 5. Gränssnittets makt : En studie av användares upplevelse av rapporteringsfunktionen på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Malin Van den Poel; [2018]
    Nyckelord :Social media; user interface; user experience; power; empowerment; reporting; design; Sociala medier; gränssnitt; användarupplevelse; makt; egenmakt; rapportering; design;

    Sammanfattning : Technology is increasingly becoming a natural part of our everyday lives, and in addition to this the research field of interaction design becomes increasingly more important. Design, usability and user experience shape how we now communicate with each other, which today mainly happen through social media. LÄS MER