Sökning: "kulturgeografiska institutionen göteborgs universitet"
Visar resultat 6 - 10 av 19 uppsatser innehållade orden kulturgeografiska institutionen göteborgs universitet.
6. Kulturens sårbarhet : Om det fria kulturlivets plats i ett accelererande stadsrum
Master-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Denna uppsats behandlar det fria kulturlivets förutsättningar i den postindustriella staden. Studiens syfte är att undersöka det fria kulturlivets rumsliga förutsättningar att bedriva kulturverksamhet i svenska städer idag. LÄS MER
7. Den vertikala blandstaden : En kvalitativ studie av Karlastaden i Göteborg
Master-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Studien tar sin utgångspunkt i forskning som berör planeringsideal, vilket handlar om tankar och visioner som formar en stad. I denna studie ska planeringsidealet blandstad undersökas utifrån en svensk kontext, i form av den planerade stadsdelen Karlastaden i Göteborg. LÄS MER
8. Den bilfria staden - Strategier för hållbar mobilitet i Oslo och Göteborg
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälleSammanfattning : Denna uppsats har som syfte att undersöka hållbar mobilitet i städer, i synnerhet bilfria zoner. Vår referenspunkt under arbetet har varit Oslo, då Oslo redan har färdiga planer på att införa bilfria zoner i sin innerstad. LÄS MER
9. Hemlöshet hos utsatta EU-medborgare : Lagar, gränser och diskriminering i svenska myndighetsdiskurser
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Den fria rörligheten inom EU har underlättat för ekonomiskt utsatta EU-medborgare att söka försörjning utanför sina hemländer, bland annat i Sverige. Många av dem kommer från Bulgarien eller Rumänien och lever hemlösa i svenska städers offentliga rum. LÄS MER
10. Låga priser eller handla miljömedvetet? En fallstudie om företagspolicy och inköpsvanor i Willys butiker
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälleSammanfattning : Denna undersökning syftar till att studera Willys kunders syn på miljöansvar genom att beskriva och analysera hur dessa förhåller sig som konsumenter och relatera detta till företagets intentioner och principer. Svaren har analyserats för att besvara studiens frågeställningar som berör miljömedvetenhet, handlingsmönster och kulturgeografiska aspekter. LÄS MER