Sökning: "kvale 2011"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden kvale 2011.

  1. 1. Vilka förväntningar finns på specialpedagogens uppdrag i en grundsärskola?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Susanna Klementsson Berg; Marie Saxgarn; [2023]
    Nyckelord :Speciallärare; specialpedagog; särskola; uppdrag; uppfattning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract  En kvalitativ studie om personalens uppfattningar om specialpedagogens uppdrag och roll i en grundsärskola. Med ett fenomenologiskt ramverk tar vi oss an materialet i studien för att finna essensen i personalens uppfattningar för att besvara våra frågeställningar. LÄS MER

  2. 2. Distansundervisning på mellanstadiet under coronapandemins första våg : Lärares relationella och didaktiska val vid distansundervisning i ämnesspecifik läsförståelse i naturorienterande ämnen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ulrika Haugen; Susanne Lidzén; [2021]
    Nyckelord :Coronapandemin; Distansundervisning; Ämnesspecifik läsförståelse; Ord och begrepp; Naturorienterande ämnen; Inlärningssvårigheter; Lärare-elevrelation; Reflektiv skoldidaktisk teori; Uljens; Relationell teori; Aspelin; Kvalitativa semistrukturerade intervjuer; Mellanstadiet; Våren 2020;

    Sammanfattning : Sammanfattning Coronapandemin slog till våren 2020 och skapade oro hos befolkningen och på skolor. På nationell nivå bestämdes att grundskolor skulle hållas öppna och undervisning fortsätta som vanligt och inte ske på distans. Trots detta direktiv agerade lärare olika på lokal nivå utifrån egna eller lokala rektorsbeslut. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers upplevelser och synsätt gällande språkutvecklande arbete för elever i språklig sårbarhet

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marie Lindberg; Josefine Hult; [2019]
    Nyckelord :Relationellt perspektiv; Sociokulturellt perspektiv; Språkinriktad undervisning; Språklig sårbarhet; Språkutvecklande arbetssätt;

    Sammanfattning : Enligt läroplanen Lgr 11 (Skolverket, 2011) och skollagen (SFS, 2010:800) är skolans uppdrag att förbereda eleverna för att leva och verka i samhället. Genom vår studie bidrar vi med att belysa vikten av att elever ges förutsättningar att utveckla en språklig och kommunikativ kompetens. LÄS MER

  4. 4. Digitala verktygs egenskaper och dess användning, enligt eleverna

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ulrika Ottosson Cågård; [2017]
    Nyckelord :digitalisering; matematik; sociokulturell teori; specialpedagogik; stöttning;

    Sammanfattning : SammanfattningOttosson Cågård, Ulrika (2017), Digitala verktygs egenskaper och dess användning imatematik, enligt eleverna. (Digital Tools Characteristics and its use in Mathematics,according to the Pupils). Speciallärarprogrammet, Skolutveckling och ledarskap,Lärande och samhälle, Malmö högskola, 90 hp. LÄS MER

  5. 5. ”Kunskaperna är det inga fel på, de använder bara andra uttrycksformer”Lärares syn på undervisning kring ord och begrepp för elever med generell språkstörning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Maria Wintfjäll; Maria Sverker; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att ta reda på hur lärare för elever med generell språkstörning arbetar med ord och begreppsinlärning kopplat till skolämnena matematik och svenska.Utifrån detta syfte har för studien relevanta frågeställningar formulerats. LÄS MER