Sökning: "kvalitativ semistrukturerad skola"

Visar resultat 1 - 5 av 74 uppsatser innehållade orden kvalitativ semistrukturerad skola.

  1. 1. Hur elever med annan etnisk bakgrund än svensk upplever lärares attityder. : En kvalitativ studie om hur elever med annan etnisk bakgrund än svensk upplever attityder ifrån lärare.

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle; Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH

    Författare :Faisur Rahman; Homam Zaoujan; [2023]
    Nyckelord :Etnicitet; habitus; attityder; skola; utanförskap; segregation och diskriminering;

    Sammanfattning : Aim and research questions The purpose of this study is to investigate teachers' attitudes towards students who have an ethnic background other than Swedish. What positive and negative attitudes do the students experience? How are students affected by teachers' attitudes? How are teachers' attitudes towards students expressed? Theory & Method The method used in this study is a semi-structured interview where six respondents have chosen to participate, three respondents from two different high schools. LÄS MER

  2. 2. Skolpersonalens perspektiv på främjande av psykisk hälsa och välbefinnande på lågstadiet

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Maria Kristoffersson; [2023]
    Nyckelord :främja; psykisk hälsa; skola; skolpersonal.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den vanligaste hälsobördan bland personer med funktionsnedsättning är psykisk ohälsa. Skolpersonalen på lågstadiet är betydelsefulla för att främja elevers psykiska hälsa och välbefinnande i skolan. LÄS MER

  3. 3. Motiverande undervisning : En kvalitativ studie med speciallärare och specialpedagoger i anpassad skola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hanna Lackmar; Petra Olsson; [2023]
    Nyckelord :Differentierad undervisning; inkludering; intellektuell funktionsnedsättning; meningsfullt lärande; motivation; relationskompetens och specialpedagogik.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att få en fördjupad förståelse och ökad kunskap om hur några speciallärare och specialpedagoger i dagens särskola planerade och genomförde sin undervisning för att öka motivationen till elevernas lärande genom differentierad undervisning. Som teoretiska utgångspunkter har det sociokulturella perspektivet, relationskompetensen samt KASAM-begreppet använts. LÄS MER

  4. 4. Hundens roll i en skola för alla : Speciallärares tankar om hunden som specialpedagogisk resurs

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Sofia Petrini; Katarina Paulsson; [2023]
    Nyckelord :speciallärare; specialpedagogisk resurs; hund i skolan; pedagoghund; en skola för alla; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka speciallärares uppfattningar om samt hur hunden kan användas som specialpedagogisk resurs i den svenska skolan som tar sitt avstamp i en skola för alla. Vi har genomfört en kvalitativ semistrukturerad internetbaserad intervjustudie med nio speciallärare från olika delar av Sverige. LÄS MER

  5. 5. ATT UNDERVISA MED PLATTFORMAR Hur lärare uppfattar skolans digitala infrastruktur

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Karin Berg; Jacob Möllstam; [2022-06-30]
    Nyckelord :Skola; digitalisering; undervisning; lärplattform; sociomateriellt perspektiv; infrastruktur; affordans;

    Sammanfattning : Skolans infrastruktur präglas alltmer av olika lärplattformar. Plattformarna är skapade av någon med en agenda och har därmed själva en agens som möjliggör eller omöjliggör olika användningssätt. När plattformarna blir en större del av skolans infrastruktur så får de också en större påverkan på skolans verksamhet. LÄS MER