Sökning: "lärandeidentitet"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet lärandeidentitet.

  1. 1. Modersmålsundervisningens betydelse för flerspråkiga elevers identitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Jehan Saad Haza; Iman Alchihawi; [2023]
    Nyckelord :Nyckelord: flerspråkighet; lärande identitet; modersmål och transspråkande.;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med studien är att undersöka modersmålsundervisningens betydelse för flerspråkiga elevers lärande och identitet. Dessutom undersöker vi hur ämneslärare på en 7–9 skola samarbetar med modersmålslärare i syfte att utveckla elevernas identitet. LÄS MER

  2. 2. Barriärer och broar för lärande : En kritisk studie om civila brottsutredares möjligheter till lärande och karriär inom Polisen

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Cassandra Poikela; [2021]
    Nyckelord :arbetsplatslärande; civilianisering; jämställdhet; lärandeidentitet;

    Sammanfattning : Studien har genererat en redogörelse för de kontextuella förhållanden som har inverkan på civila brottsutredares möjligheter till lärande och karriär inom Polisen. Genom djupintervjuer med elva civila brottsutredare insamlades utsagor kring individernas förutsättningar till arbetsplatslärande och utveckling. LÄS MER

  3. 3. ”Jag kan skapa bokstäver i lera” : Åtta pedagogers syn på estetiska uttrycksformer i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lina Sofia Gabrielsson; Christina Schultz; [2019]
    Nyckelord :estetiska uttrycksformer; positiv lärandeidentitet; förskola;

    Sammanfattning : Inledning Examensarbetet handlar om estetiska uttrycksformer och vilken roll de har i barns lärande. Tidigare forskning visar att de estetiska formerna både är ett lärande i sig men också att de ibland kan vara som ett hjälpmedel till att lära sig saker utifrån en form som känns trygg för barnet. LÄS MER

  4. 4. Den osynliga flickan : En elev i samhällsvård berättar om sina upplevelser av skolan och hur de har påverkat henne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Pia Bäckman; [2013]
    Nyckelord :socialtjänst; samhällsvård; skolerfarenheter; socialkonstruktionism; stämplingsteori; livshistorieintervju; självbild; identitet; relationer;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studien syfte är att undersöka hur en elev som har haft stödinsatser från socialtjänsten har upplevt sin skolgång. Utifrån mitt syfte har jag utgått från frågeställningarna: Hur beskriver informanten de omständigheter/faktorer som har påverkat hennes självbild/lärandeidentitet i skolåldern? Vilken bild av skolan som en plats för lärande/social arena träder fram i elevens berättelse och vad blir dess eventuella betydelse för utformningen av en pedagogisk praktik? Studiens teoretiska ansats är socialkonstruktionism och stämplingsteori. LÄS MER