Sökning: "lärares syn på specialpedagogen"

Visar resultat 16 - 20 av 20 uppsatser innehållade orden lärares syn på specialpedagogen.

  1. 16. Lärares syn på specialpedagogens arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Marie-Louise Wiklund; [2007]
    Nyckelord :skola; speciallärare; specialpedagog; Yrkesroll;

    Sammanfattning : Wiklund, Marie-Louise (2007) Lärares syn på specialpedagogens arbete. (Teachers views on special needs educational competence)Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogisk påbyggnadsutbildning, Lärarutbildning, Malmö högskola.Syftet med detta arbete är att beskriva och undersöka lärarnas syn på specialpedagogens arbete. LÄS MER

  2. 17. Specialpedagog på uppdrag : En studie av några lärares förväntningar på specialpedagogens yrkesfunktion

    Kandidat-uppsats, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Ulrica Segerström; [2007]
    Nyckelord :Special needs educator; special education; one school for all; professional role; profession; Specialpedagog; specialpedagogik; en skola för alla; yrkesfunktion; profession;

    Sammanfattning : Abstract Since 1990, special needs educators have been working in both primary and junior school. It has not been easy for the special needs educators to take authority when working with broader educational issues due to the varying requirements placed upon them. LÄS MER

  3. 18. Finns det anledning till handledning?Om lärares och skolledares syn på special-pedagogens handledningsuppdrag i förskolan

    Kandidat-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap

    Författare :Malin Sigurdson; Agneta German; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att kritiskt granska och jämföra lärares och skolledares syn på specialpedagogens handledningsuppdrag i förskolan. Utifrån syftet ställs frågorna; vilken syn finns det kring det specialpedagogiska handledningsuppdraget och ses handledning som ett redskap för kompetensutveckling? Studien fokuserar på områden som främst rör förskola, specialpedagogik och handledning. LÄS MER

  4. 19. SpecialpedagogenEn studie över lärares förväntningar på specialpedagogen

    Kandidat-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap

    Författare :Fredrik Tomasson; Kerstin Pålsson; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Av tradition har specialpedagogiken handlat om normalitet och avvikelse. Målet med dagens skola är en skola för alla, där den breda mångfalden ses som en tillgång. Alla som lever tillsammans i samhället ska också kunna gå i samma skola. LÄS MER

  5. 20. Stöd och delaktighet på gymnasiet specialpedagogers beskrivning av sin verksamhet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap

    Författare :Viveca Blom; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka och analysera hur specialpedagoger på sex olika gymnasieskolor i en kommun beskriver sin verksamhet. Arbetet ger i litteraturdelen en översikt över gymnasieskolans utveckling och tidigare forskning kring normalitet och avvikelse, olika perspektiv på specialpedagogik och lärande, stödundervisning i gymnasieskolan. LÄS MER