Sökning: "läsande didaktik"
Visar resultat 21 - 25 av 32 uppsatser innehållade orden läsande didaktik.
21. Lätt att läsa men svårt att förstå? : En textanalys av fyra faktatexter hämtade från studiehandledningen En läsande klass
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : .... LÄS MER
22. Hur skapas läsförståelse? : En kvalitativ studie av En läsande klass utifrån fyra läsförståelseprocesser
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie har genomförts vid Uppsala Universitet inom Grundlärarprogrammet där syftet har varit att analysera läsförståelseläromedlet En läsande klass utifrån användningen av fyra läsförståelseprocesser som elevers läsförståelse mäts utifrån. I analysen har utvalda lektioner ur En läsande klass för årskurs 3 och årskurs 4 granskats. LÄS MER
23. En läsande klass- Läsförståelse med progression? : En textanalys av nio texter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : En läsande klass är ett är ett välanvänt, men också mycket kritiserat material, som ska träna svenska elever i läsförståelsestrategier. För att träna dessa strategier finns det 800 planerade lektioner med tillhörande texter. LÄS MER
24. En läsande klass : Lärares uppfattningar om undervisning med en läsförståelsestrategimodell
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Internationella undersökningar visar att läsförståelsen drastiskt sjunkit bland svenska elever. Svenska elever presterar numera under OECD-snittet i läsförståelse. Den försämrade läsförståelsen är ett brett samhällsproblem som engagerar fler aktörer än skolan. LÄS MER
25. Har PISA påverkat den svenska läroplanen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I denna studie undersöks likheter och skillnader i synen på läsande och läsförståelse mellan LPO94, LGR11 och PISA-undersökningen. Detta uppnås genom att studera dessa tre texter och på det sättet finna dessa likheter och skillnader. LÄS MER