Sökning: "läsande didaktik"
Visar resultat 11 - 15 av 32 uppsatser innehållade orden läsande didaktik.
11. I vilken riktning rör vi oss? : En studie av vilket svenskämne som framträder i Nationellt bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I den här studien undersöks vilket svenskämne som framträder i Nationellt bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling i svenska och svenska som andraspråk i årskurs 1 -3. Bedömningsstödet är obligatoriskt att använda i årskurs ett vilket innebär att bedömningsstödet inte kan bortses ifrån i det praktiska arbetet i skolan. LÄS MER
12. Läsande och skrivande i förskoleklassen : En kvalitativ analys med fenomenografiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att genom kvalitativa intervjuer ta reda hur lärare erfar arbetet med läs och skrivutveckling utifrån de nya skrivelserna i Lgr11, tillsammans med bedömningsstödet Hitta språket i den obligatoriska förskoleklassen. Studien har en teoretisk utgångspunkt inom det sociokulturella perspektivet och metoden grundar sig i fenomenografin. LÄS MER
13. Alternativa verktyg : Läsande och skrivande med teknikens hjälp ur ett inkluderande perspektiv.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur alternativa verktyg används i klassrummet och hur vi kan förstå användningen av dessa kompenserande hjälpmedel i förhållande till upplevelser av inkludering. Uppsatsens två delstudier genererade följande resultat: Vid användning av teknik finns möjligheter för elever i läs- och skrivsvårigheter att delta i den vanliga undervisningen på liknande villkor. LÄS MER
14. Elever med dyslexi beskriver sina extra anpassningar för läsande och skrivande : En fenomenografisk studie med fokus på elevers upplevelser av motivation och delaktighet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Elever med dyslexi har i svensk skola rätt till extra anpassningar, vilka ska svara upp mot elevernas behov gällande stöd för läsning och skrivning. I den här studien har vi utifrån en fenomenografisk forskningsansats undersökt hur elever i åk 5 - 6 med dyslexi beskriver sina extra anpassningar gällande läsning och skrivning med avseende på delaktighet och motivation. LÄS MER
15. Läsmotivation och läsutveckling i årskurs 3: En kvalitativ intervjustudie med lärare
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Svenska elevers prestationer i läsförståelse och läsförmåga har försämrats sedan början av 2000-talet det visar PISA 1 och PIRLS 2 undersökningarna. PIRLS 2016 visar att elever med mer positiv attityd till läsning presterar bättre i läsförståelse (Skolverket, 2016; Skolverket, 2017a). LÄS MER