Sökning: "läsande didaktik"

Visar resultat 11 - 15 av 32 uppsatser innehållade orden läsande didaktik.

  1. 11. I vilken riktning rör vi oss? : En studie av vilket svenskämne som framträder i Nationellt bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mikael Forssbeck; Camilla Lindahl; [2020]
    Nyckelord :Bedömningsstöd; diskursanalys; läsande; skrivande; svenskämnet;

    Sammanfattning : I den här studien undersöks vilket svenskämne som framträder i Nationellt bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling i svenska och svenska som andraspråk i årskurs 1 -3. Bedömningsstödet är obligatoriskt att använda i årskurs ett vilket innebär att bedömningsstödet inte kan bortses ifrån i det praktiska arbetet i skolan. LÄS MER

  2. 12. Läsande och skrivande i förskoleklassen : En kvalitativ analys med fenomenografiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Olofsson; Mikaela Sillanpää; [2020]
    Nyckelord :Läs- och skrivutveckling; Förskoleklassen; Hitta språket; Lgr11; Fenomenografi; Sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att genom kvalitativa intervjuer ta reda hur lärare erfar arbetet med läs och skrivutveckling utifrån de nya skrivelserna i Lgr11, tillsammans med bedömningsstödet Hitta språket i den obligatoriska förskoleklassen. Studien har en teoretisk utgångspunkt inom det sociokulturella perspektivet och metoden grundar sig i fenomenografin. LÄS MER

  3. 13. Alternativa verktyg : Läsande och skrivande med teknikens hjälp ur ett inkluderande perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Erika Rocksén; Christina Ekenberg; [2019]
    Nyckelord :Alternativa verktyg; inkludering; enkätstudie; intervjustudie; mellan- och högstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur alternativa verktyg används i klassrummet och hur vi kan förstå användningen av dessa kompenserande hjälpmedel i förhållande till upplevelser av inkludering. Uppsatsens två delstudier genererade följande resultat: Vid användning av teknik finns möjligheter för elever i läs- och skrivsvårigheter att delta i den vanliga undervisningen på liknande villkor. LÄS MER

  4. 14. Elever med dyslexi beskriver sina extra anpassningar för läsande och skrivande : En fenomenografisk studie med fokus på elevers upplevelser av motivation och delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Wicktoria Busz; Erik Söderberg; [2019]
    Nyckelord :Extra adjustments in dyslexia; Grade 5-6; Student interviews; Phenomenography; Participation; Motivation; Extra anpassningar vid dyslexi; Åk 5-6; Elevintervjuer; Fenomenografi; Delaktighet; Motivation;

    Sammanfattning : Elever med dyslexi har i svensk skola rätt till extra anpassningar, vilka ska svara upp mot elevernas behov gällande stöd för läsning och skrivning. I den här studien har vi utifrån en fenomenografisk forskningsansats undersökt hur elever i åk 5 - 6 med dyslexi beskriver sina extra anpassningar gällande läsning och skrivning med avseende på delaktighet och motivation. LÄS MER

  5. 15. Läsmotivation och läsutveckling i årskurs 3: En kvalitativ intervjustudie med lärare

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Sandra Eriksson; [2018-08-08]
    Nyckelord :motivation; läsmotivation; läsutveckling; grundskolan;

    Sammanfattning : Svenska elevers prestationer i läsförståelse och läsförmåga har försämrats sedan början av 2000-talet det visar PISA 1 och PIRLS 2 undersökningarna. PIRLS 2016 visar att elever med mer positiv attityd till läsning presterar bättre i läsförståelse (Skolverket, 2016; Skolverket, 2017a). LÄS MER