Sökning: "läsande didaktik"

Visar resultat 16 - 20 av 32 uppsatser innehållade orden läsande didaktik.

  1. 16. Läxors betydelse ur lärarperspektiv – Skillnader mellan svensk- & matematikämnet i lågstadiet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Hanna Bäckström; [2018-08-08]
    Nyckelord :motivation; läsmotivation; läsutveckling; grundskolan;

    Sammanfattning : Svenska elevers prestationer i läsförståelse och läsförmåga har försämrats sedan början av 2000-talet det visar PISA 1 och PIRLS 2 undersökningarna. PIRLS 2016 visar att elever med mer positiv attityd till läsning presterar bättre i läsförståelse (Skolverket, 2016; Skolverket, 2017a). LÄS MER

  2. 17. Läsande familjer – en studie av fyra familjers läsvanor

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Karin Danhage; [2017-11-10]
    Nyckelord :Family; literacy; sociokulturell teori; läsvanor; interaktion;

    Sammanfattning : Mötet med text och läsningen i hemmet går under begreppet family literacy. Innebörden i begreppet family literacy är att människan redan som barn socialiseras in i textens värld främst genom familj, vänner och övriga närstående. Denna socialisering sker genom olikaliteracyaktiviteter som i regel startar när barnen är bebisar. LÄS MER

  3. 18. Bilder i läromedel, information eller dekoration? : En läromedelsanalys utifrån ett multimodalt perspektiv med inriktning på läsförståelse.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Erika Grundahl; [2017]
    Nyckelord :Läsförståelse; Reading Literacy; Multimodalitet; Läromedel; Sociokulturellt; Sociosemiotik; Metafunktioner;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur vida två olika läromedel (”En läsande klass” och Läsförståelse start”) använder sig av text och bildsamspel och ifall detta kan främja elevernas inlärning. Med hjälp av multimodala verktyg såsom ideationell, interpersonell och textuell så undersöks dessa aspekter. LÄS MER

  4. 19. Läsande, skrivande och lärande? : En kvantitativ innehållsanalys av Läslyftet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Amalia Pettersson; Rebecka Ullsten; [2017]
    Nyckelord :Läslyftet; Skolverket; elevers läsförmåga; skolresultat; grundskolan;

    Sammanfattning : Sedan 1990-talet har svenska elevers skolresultat successivt sjunkit, vilket kan ses både i PISA studierna (Programme for International Student Assessment) och PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) studierna. För att bryta trenden har Alliansregeringen gett Skolverket i uppdrag att ta fram ett fortbildningsmaterial som ska syfta till att öka svenska elevers läsförmåga då detta anses som en av nyckelfaktorerna för att klara av kunskapskraven i grundskolans alla ämnen. LÄS MER

  5. 20. Läsande i fokus : En läromedelsanalys av två läromedel i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :August Asp; Emma Fredriksson; [2017]
    Nyckelord :Läsförståelse; läsutveckling; läromedel; svenska; årskurs 3;

    Sammanfattning : .... LÄS MER