Sökning: "läsutvecklingsschema – LUS"

Visar resultat 6 - 10 av 17 uppsatser innehållade orden läsutvecklingsschema – LUS.

  1. 6. Rydaholmsmetoden - en fungerande meod?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Erika Olsson; [2012]
    Nyckelord :dyslexi; LUS; läs- och skrivsvårigheter; Läsutvecklingsschema; Rydaholmsmetoden; Vingböckerna;

    Sammanfattning : Under min verksamhetsförlagda utbildningstid (hädanefter förkortat vfu) observerade jag många elever som alla kämpar på sitt eget sätt med sin läsning, och jag intresserade mig snabbt för hur lärare och skola kan hjälpa dessa elever med sina svårigheter och blev på så sätt introducerad för en metod som heter Rydaholmsmetoden. Rydaholmsmetoden är en metod som ska hjälpa eleverna att träna upp sin läshastighet och sin ordkunskap, och trots att metoden ej har en forskningsgrund så används den flitigt vid min VFU-skola där eleverna träffar en speciallärare två till tre gånger i veckan i 20 minuters pass där de tränar på att förbättra sin läsning genom arbete med just Rydaholmsmetoden. LÄS MER

  2. 7. konsten att bli en god läsare- har den fonologiska medvetenheten någon betydelse

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :karin Eriksson Mathiesen; [2012]
    Nyckelord :Nyckelord: Fonologisk medvetenhet; screening; läsutvecklingsschema – LUS; analytisk och syntetisk läsinlärningsmetod;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med denna studie är att undersöka vilka språkliga förkunskaper eleven behöver för att bli en god läsare. En god läsare definieras i detta arbete enligt följande: eleven ska i slutet av årskurs tre ha nått upp till LUS punkt 15. LÄS MER

  3. 8. LUS- och skrivutveckling

    Kandidat-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling

    Författare :Madeleine Lundgren; Emma Sande; [2008]
    Nyckelord :Skrivinlärning; läsinlärning; skrivutveckling; läsutveckling; språkutveckling; läsutvecklingsschema; LUS; sociologi;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to compare reading development assessments with writing assessments to create an understanding about the relationship between the reading and writing ability of children. Another aim of the study was to look at other factors that cohere with the ability to read and write, such as background and socio-economic status. LÄS MER

  4. 9. Att lusa Pelle : en studie om kartläggning i teori och lärares praktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Humanvetenskapliga institutionen

    Författare :Sofia Fagerberg; Emma Fust; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ta reda på om verksamma lärare i grundskolans tidigare år använder sig av kartläggning för att se och bedöma elevers läsutveckling. Vidare ville vi utifrån det försöka ta reda på hur de ser på arbetet med kartläggning i verksamheten. LÄS MER

  5. 10. LäsutvecklingsSchema - En metod för att följa barns läsutveckling?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Helena Öhman; [2007]
    Nyckelord :LUS; LUS- schema; Bedömmaröverensstämmelse; Sammanställningar;

    Sammanfattning : SammandragSyftet med denna studie är att göra en studie av en skolas arbete med ett läsutvecklingsprogram, kallat LUS, efter Bo Sundblads (2001) LäsUtvecklingsSchema, genom att intervjua några deltagande lärare, ledningspersonal samt en projektledare inom kommunen. Syftet är också att få svar på om LUS- metoden är ett bra arbetssätt för att kunna se barns läsutveckling, samt att utvärdera skolans ovan nämnda arbete. LÄS MER