Sökning: "lönsamma olönsamma kunder"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden lönsamma olönsamma kunder.

  1. 1. Kundlönsamhetsanalyser : En studie om hur företag inkluderar kompletterande faktorer i sina kundlönsamhetsanalyser för att uppnå ett mer komplett beslutsunderlag för styrning av verksamheten

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Ebba Fyhr; Stina Petersson; Annie Waldener; [2019]
    Nyckelord :Customer profitability analysis; customer profitability calculations; profitable non profitable customers; non-financial value; organization management; Kundlönsamhetsanalys; kundlönsamhetsberäkning; kompletterande faktorer; styrning mot optimal kundlönsamhet; lönsamma olönsamma kunder; icke- finansiella värden; strategiskt värde; verksamhetsstyrning;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Kundlönsamhetsberäkningar görs för att företag ska få kunskap om lönsamheten per kund. Informationen utgör sedan beslutsunderlag för styrning mot ökad total kundlönsamhet. LÄS MER

  2. 2. Kundlönsamhetsanalyser i praktiken

    D-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Annica Lennartsson; Ylva Örnkloo; [2007-02-06]
    Nyckelord :Lönsamhet; kalkylobjekt; kundlönsamhetsanalyser; kalkyler;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Kunden har blivit ett allt viktigare objekt för företag idag inom flera områden. Det är viktigt för företagen att förstå att varje intjänad krona inte bidrar lika mycket till företagets totala resultat. LÄS MER

  3. 3. Mätning av kundlönsamhet : sammanställning av en lönsamhetsmodell

    Magister-uppsats, Ekonomiska institutionen

    Författare :Erik Ernerudh; Karin Piirimets; [2006]
    Nyckelord :Kundlönsamhet; trångsektion; täckningsbidrag; bidragskalkylering; lönsamhetsmodell; kundstatusmatris;

    Sammanfattning : Förändringar i företags verksamhet och i omvärlden har lett till att det blir allt viktigare för företag att fokusera på och vårda sina kundrelationer. Det är därför av stor betydelse att företag satsar på ”rätt” kunder, det vill säga de kunder som är lönsamma för företaget. LÄS MER