Sökning: "lag om namn och bild i reklam"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden lag om namn och bild i reklam.
1. Lag (1978:800) om namn och bild i reklam : Om användning av imitationer och look-alikes i marknadsföring
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Max Verstappen, renowned Formula 1 driver, claimed in Dutch court that the use of a look-alike in a commercial had violated his right to his own image. In July 2022, the Dutch Supreme Court, the Hoge Raad, confirmed that a look-alike can constitute a portrait image under domestic law, which can also be considered to violate the subject's right to his own image. LÄS MER
2. Skydd för personlig integritet vid marknadsföring - en översyn av rättspraxis enligt Lag (1978:800) om namn och bild i reklam
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : I dagens högteknologiska, demokratiska samhälle där information kan spridas och tas fram på ett par sekunder och där yttrande- och tryckfrihetsrätten har en central roll blir den personliga integriteten sårbar. Samhället har genom målsättningsstadgandet i 1 kap. LÄS MER
3. Integritetsskyddet i grundlagsskyddade medier - Tillräckligt eller otillräckligt?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : I media pågår ständigt en konflikt mellan å ena sidan tryck- och yttrandefriheten och å andra sidan respekt och skydd för människors privatliv. Den första frågeställningen, som behandlas i denna uppsats är vilket integritetsskydd som finns i svensk rätt inom området för grundlagsskyddade medier. LÄS MER
4. YTTRANDEFRIHET OCH INTEGRITET- utnyttjande av enskilda i reklamsammanhang
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Denna uppsats undersöker och redogör för vilket skydd som finns i svensk lagstiftning mot att enskilda individer utnyttjas i kommersiella sammanhang. Uppsatsen behandlar skyddets omfattning både i sedvanliga medier som exempelvis tidningsannonser och i reklam på Internet. På området finns det framför allt två lagar som är av intresse. LÄS MER