Sökning: "lag om namn och bild i reklam"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden lag om namn och bild i reklam.

  1. 1. Lag (1978:800) om namn och bild i reklam : Om användning av imitationer och look-alikes i marknadsföring

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Jesper Jakobsson; [2022]
    Nyckelord : lag om namn och bild i reklam ; Namn- och bildlagen; reklamlagen; look-alike; look-a-like; imitation; reklam; marknadsföring; Max Verstappen;

    Sammanfattning : Max Verstappen, renowned Formula 1 driver, claimed in Dutch court that the use of a look-alike in a commercial had violated his right to his own image. In July 2022, the Dutch Supreme Court, the Hoge Raad, confirmed that a look-alike can constitute a portrait image under domestic law, which can also be considered to violate the subject's right to his own image. LÄS MER

  2. 2. Skydd för personlig integritet vid marknadsföring - en översyn av rättspraxis enligt Lag (1978:800) om namn och bild i reklam

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Eva Nyman; [2008]
    Nyckelord :Immaterialrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I dagens högteknologiska, demokratiska samhälle där information kan spridas och tas fram på ett par sekunder och där yttrande- och tryckfrihetsrätten har en central roll blir den personliga integriteten sårbar. Samhället har genom målsättningsstadgandet i 1 kap. LÄS MER

  3. 3. Integritetsskyddet i grundlagsskyddade medier - Tillräckligt eller otillräckligt?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Karin Dahlqvist; [2008]
    Nyckelord :Statsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I media pågår ständigt en konflikt mellan å ena sidan tryck- och yttrandefriheten och å andra sidan respekt och skydd för människors privatliv. Den första frågeställningen, som behandlas i denna uppsats är vilket integritetsskydd som finns i svensk rätt inom området för grundlagsskyddade medier. LÄS MER

  4. 4. YTTRANDEFRIHET OCH INTEGRITET- utnyttjande av enskilda i reklamsammanhang

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Karin Arnesdotter; [2002]
    Nyckelord :Immaterialrätt; Marknadsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker och redogör för vilket skydd som finns i svensk lagstiftning mot att enskilda individer utnyttjas i kommersiella sammanhang. Uppsatsen behandlar skyddets omfattning både i sedvanliga medier som exempelvis tidningsannonser och i reklam på Internet. På området finns det framför allt två lagar som är av intresse. LÄS MER