Sökning: "lekutveckling"

Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade ordet lekutveckling.

  1. 6. Hur påverkar rum och tid barnens lek? En studie om barns lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Charlotte Tildefors; Rebecca Parmfjord; [2015]
    Nyckelord :lekutveckling; makt; miljö; rum; tid;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få en förståelse för hur miljön påverkar barnen i deras lek. Vi valde att göra studien på två olika avdelningar i södra Sverige. LÄS MER

  2. 7. Barns leksvårigheter : En essä om barns lek, samspel och om reflektionens möjligheter

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ellerstad Ellerstad; [2015]
    Nyckelord :play; playing-rules; interaction; reflection; lek; lekregler; samspel; reflektion;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om barns lek och samspel, samt pedagogernas roll i barns lekutveckling. Den handlar även om reflektionens betydelse på förskolan. Syftet med den här erfarenhetsbaserade essän är att skapa en förståelse för barn som har svårt med att leka med andra barn. LÄS MER

  3. 8. Barn som hörs och syns - hur bemöts de? Förskollärares beskrivning av utagerande barns lek i förskolan

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ann-Christin Jönsson; [2011]
    Nyckelord :bemötande; metod; förskollärare; kamratrelation; lek; utagerande barn;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur förskollärare beskriver sitt synsätt på utagerande barns kamratrelation i leken med andra barn och sina arbetssätt, eller metoder i bemötandet gentemot utagerande barn. Hur beskriver förskollärare utagerande barns beteenden, har förskollärarna en enhetlig utarbetad arbetsmetod+ Upplever förskollärare orsaken till utagerande barns beteende på en individ-, grupp-, och organisationsnivå? För att undersöka dessa frågeställningar har jag använt mig av halvstruktrerade intervjuer med åtta förskollärare. LÄS MER

  4. 9. Barn i behov av särskilt stöd vid lek - pedagogers syn på lekutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Natalie Andersson; Peter Andersson; [2011]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; förskola; lekens betydelse för barns lärande; lekpassivitet; leksvårigheter; social kompetens; utvecklingspsykologi;

    Sammanfattning : Andersson, Natalie & Andersson, Peter (2011). Barn i behov av särskilt stöd vid lek – peda-gogers syn på lekutveckling i förskolan. Malmö högskolaStudien inriktas kring barn som är i behov av särskilt stöd vid lek och den ses ur ett pedagog-perspektiv. LÄS MER

  5. 10. Lek och leksaker, Hur använder sig barn av leksaker i den fria leken i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Hanna Eng Larsson; Anna Svensson; [2010]
    Nyckelord :lek; leksaker; åldersperspektiv; barnsperspektiv;

    Sammanfattning : AbstractVår undersökning handlar om lek och leksaker i förskolan. De barn som medverkat i vår undersökning är alla mellan ett och fem år och går på en kommunal förskola i södra Sverige. Syftet med vår underökning är att ta reda på hur barn leker på förskolan och hur de använder sig av leksaker i den fria leken. LÄS MER