Sökning: "lexikal åtkomst"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden lexikal åtkomst.

  1. 1. Den semantiska illusionseffekten : Bearbetning av språkligt meddelande

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Linköpings universitet/Medicinska fakulteten

    Författare :Jönsson Malin; Szadlo Sofia; [2016]
    Nyckelord :semantic illusions; auditory language processing; lexical access; working memory capacity; semantic memory; semantisk illusion; språklig bearbetning auditivt; lexikal åtkomst; arbetsminneskapacitet; semantiskt minne;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att ta fram ett svenskt material för att undersöka mottagligheten för semantiska illusioner vid bearbetning av auditivt språkligt meddelande hos vuxna individer utan kommunikationsstörning. Utöver detta syftade även studien till att undersöka om mottaglighet för den semantiska illusionseffekten är relaterad till lexikal åtkomst och arbetsminneskapacitet. LÄS MER

  2. 2. Bilingual Lexical Access in Reading : Analyzing the Effect of Semantic Context on Non-Selective Access in Bilingual Memory

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för tvåspråkighetsforskning

    Författare :Mattias Kurnik; [2016]
    Nyckelord :Bilingualism; Lexical access; Non-selectivity; Reading; Sentence context; Cognates; Eye-tracking.; Tvåspråkighet; lexikal åtkomst; icke-selektivitet; läsning; meningskontext; kognater; eye-tracking.;

    Sammanfattning : Recent empirical studies about the neurological executive nature of reading in bilinguals differ in their evaluations of the degree of selective manifestation in lexical access as implicated by data from early and late reading measures in the eye-tracking paradigm. Currently two scenarios are plausible: (1) Lexical access in reading is fundamentally language non-selective and top-down effects from semantic context can influence the degree of selectivity in lexical access; (2) Cross-lingual lexical activation is actuated via bottom-up processes without being affected by top-down effects from sentence context. LÄS MER

  3. 3. Språkliga och kognitiva förmågor hos barn med läs-och skrivsvårigheter : En jämförelse med barn med cochleaimplantat

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Zoran Gvozdenac; Charlotta Wistrand; [2010]
    Nyckelord :reading and writing disabilities; cochlear implants; reading ability; cognitive abilities; working memory; lexical access; läs- och skrivsvårigheter; cochleaimplantat; läsförmåga; kognitiva förmågor; arbetsminne; lexikal åtkomst;

    Sammanfattning : Children with Reading and Writing Difficulties and Their Language and Cognitive Abilities A Comparison with Children with a Cochlear Implant Abstract The aim of this study was to examine the cognitive abilities that are important for reading in children with reading disabilities, children with a cochlear implantation and typically developed children. 64 children aged 10-12 years participated in the study. LÄS MER