Sökning: "lobbying sverige"

Visar resultat 11 - 15 av 16 uppsatser innehållade orden lobbying sverige.

  1. 11. Relationer i fokus? : En studie om kommunikation i sociala medier

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Emma Lesko; Caroline Nordlund; [2014]
    Nyckelord :Social media; non-profit organisations; communication; relationship marketing; dialogue; Word-of-Mouth; eWord-of-Mouth; Sociala medier; ideella organisationer; kommunikation; relationsmarknadsföring; dialog; Word-of-Mouth; eWord-of-Mouth;

    Sammanfattning : Sociala mediers uppkomst har inneburit nya möjligheter för marknadskommunikation men de har också vänt upp och ner på traditionella marknadsföringsmetoder. Det finns därför en osäkerhet kring hur mediernas fulla potential för dialog, interaktivitet, relationsbyggande och viral spridning ska utnyttjas. LÄS MER

  2. 12. Från avståndstagande till erkännande- om opinionsbildning och politisk kommunikation med lagändring som mål

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Carlos Nalvarte; [2013-02-21]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel Från avståndstagande till erkännande – om opinionsbildning och politisk kommunikation med lagändring som mål. Författare Carlos Nalvarte V. Kurs Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap, MK1500 HT11. Handledare Bengt Johansson, JMG. LÄS MER

  3. 13. Användarnas roll i IASB:s standardsättningsprocess : En studie av svenska finansanalytikers och fondförvaltares låga deltagande i standardsättningsprocessen.

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sofia Bergman; Hanna Sigurdsson; [2012]
    Nyckelord :lobbying; användare; IASB; standardsättningsprocess; Sverige;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker varför svenska finansanalytiker och fondförvaltare inte i så stor utsträckning deltar i International Accounting Standards Boards (IASB:s) standardsättningsprocess. IASB:s syfte är enligt det konceptuella ramverket att i första hand tillgodose de informationsbehov som användare av den finansiella redovisningen har. LÄS MER

  4. 14. Lobbying - sunt förnuft eller lagstiftad reglering? : En studie om politikers och PR-praktikers åsikter om lobbyreglering i Sverige

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet; Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

    Författare :Sanna Johansson; [2010]
    Nyckelord :lobbying; lobbying regulation; public relations; political systems; political ideology; democracy; document analysis; social capital; formation of opinions.;

    Sammanfattning : Sweden currently has no legislated regulation of lobbying, but the professional lobbyist can voluntarily subscribe to, among others, the professional code of standars created by the trade association of Public Relations, Precis. There is an ongoing discussion in Sweden to regulate lobbying, both in mass media and in politics. LÄS MER

  5. 15. Så säljer man välgörenhet : om PR, opinionsbildning och lobbying i ideella organisationer

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Humanistiska institutionen

    Författare :Jonna Kihlman; [2008]
    Nyckelord :ideella organisationer; opinionsbildning; lobbying; PR; Amnesty; Röda Korset; Rädda Barnen; Läkare utan gränser; Kvinna till Kvinna;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur ideella organisationer arbetar med opinionsbildning och påverkansarbete mot allmänheten och politiska beslutsfattare. Jag ville se hur organisationer direkt, eller via opinion, går tillväga för att påverka ett politiskt beslut eller skapa uppmärksamhet för sina frågor. LÄS MER