Sökning: "mångkultur i förskolan"
Visar resultat 36 - 40 av 77 uppsatser innehållade orden mångkultur i förskolan.
36. Kulturkuber : Ett mångkulturellt undervisningsmaterial
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna rapport beskriver arbetet med utvecklandet av en produkt och är en del av ett självständigt arbete. Produkten heter kulturkuber och är ett mångkulturellt undervisningsmaterial tänkt att användas i förskolan. LÄS MER
37. Arbete med barns modersmål i förskolan : En studie om förskolepersonals arbetssätt med språkutveckling i barns olika modersmål
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att genom deltagande observationer och informella samtal skapa förståelse för vilka modersmålsstödjande arbetssätt som förskolepersonal kan använda sig av i den pedagogiska verksamheten. Fokus har legat på hur barn med svenska som andraspråk kan utveckla sitt modersmål i ett land där det svenska språket ses som en norm. LÄS MER
38. Mångkultur i förskola : Fyra förskollärares kunskap och föreställningar om samt syn på arbetet i den mångkulturella förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Minst vart fjärde barn som går i förskolan idag har sina rötter i andra delar av världen. Den svenska förskolan och skolan består av barn som antingen är födda i ett annat land eller har föräldrar som är det. Detta innebär att förskolan och skolan blivit mångkulturell och flerspråkig. LÄS MER
39. Mångkultur i förskolan : Ett omdebatterat ämne utan givna svar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Övergripande avsåg vi med kvalitativa intervjuer undersöka de problematiker som ett urval pedagoger stöt tpå i förskolans verksamhet, vilka hinder och positiva aspekter pedagogerna kunde se i arbetet med mångkultur. Vidare ville vi undersöka hur pedagogerna anser att arbetet med mångkultur kan bedrivas i förhållande till faktorer som resurser, barngruppen och pedagogernas förhållningssätt. LÄS MER
40. Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier : En fallstudie om förskollärares uppfattning om interkulturell pedagogik i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : .... LÄS MER