Sökning: "mångkultur i förskolan"
Visar resultat 26 - 30 av 77 uppsatser innehållade orden mångkultur i förskolan.
26. Att förbereda barn inför ett mångkulturellt samhälle : Pedagogers upplevelser av mångkultur i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Denna studie handlar om pedagogers tankar kring förberedelsen av barn inför ett mångkulturellt samhälle. Enligt strävansmålen i läroplanen för förskolan ska barnen förstå de värden som finns i en kulturell mångfald och förberedas inför livet i ett internationaliserat samhälle. LÄS MER
27. Elevers och lärares perspektiv på mångkultur i skolan : En intervjustudie om mottagande, utanförskap och lärares bemötande av nyanlända elever
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Sverige blir ett alltmer mångkulturellt samhälle vilket påverkar skolan. Under 2016 var ungefär två procent av eleverna i förskolan, förskoleklassen och i årskurs 1-6 nyanlända elever. Detta medför både positiva och negativa didaktiska konsekvenser för lärare, då dagens elever har olika språkbakgrund och skolerfarenheter. LÄS MER
28. Mångkultur i förskolan: : Arbetet i dagsläget samt förbättringspotential
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : .... LÄS MER
29. Konst är också ett språk : Estetiska lärprocesser och språkutveckling hos flerspråkiga barn i förskolan – en litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Ungefär 30 miljoner barn beskrivs vara på flykt ifrån sina hemländer. Många av dessa barn har kommit hit till Sverige eller kommer att komma hit, med sig har de en annan kulturell bakgrund och ett annat språk. Dessa barn som kommit hit till Sverige har rätt att gå i förskola på samma villkor som svenska barn. LÄS MER
30. Bibliotekarien som resurs i den flerspråkiga förskolan : Hur biblotekarien kan fungera som stöd i barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med den här studien är att inspirera förskollärare i arbetet med flerspråkiga barn. Att ge en tydligare bild och förståelse för hur biblioteket kan användas som pedagogisk resurs i den flerspråkiga förskoleverksamheten och i främjandet av flerspråkiga barns språkutveckling. LÄS MER