Sökning: "mångkultur i förskolan"

Visar resultat 31 - 35 av 77 uppsatser innehållade orden mångkultur i förskolan.

  1. 31. Den mångkulturella förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sandra Kraft; Izabella Amiryan; [2017]
    Nyckelord :Mångkultur; förskola;

    Sammanfattning : Vi har genomfört en studie kring två förskolors arbete med kulturell mångfald. Med kvalitativ forskningsmetod har studien utforskat hur åtta förskollärare, fyra per förskola, samt kommunens mångfaldsstöd arbetar för att synliggöra och stärka barns olika kulturer i den dagliga verksamheten. LÄS MER

  2. 32. Interkulturellt förhållningssätt i förskolan : Om att arbeta för inkludering och lika möjligheter för alla barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marie Nyström; Linnea Jönsson; [2017]
    Nyckelord :Interkulturellt förhållningssätt; mångkultur; olikhet; acceptans;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur interkulturellt förhållningssätt tillämpas i förskolan för att ge lika möjligheter till utveckling och lärande för alla barn oavsett bakgrund. Som metod användes kvalitativa intervjuer som genomfördes med pedagoger i två mångkulturella förskolor. LÄS MER

  3. 33. ”Dom ska ju inte bara integreras […] vi måste ju integreras tillsammans” : En studie om förskollärares beskrivningar av sina erfarenheter av arbetet med nyanlända barn och vårdnadshavare i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Sofia Karlsson; Arnela Alija; [2017]
    Nyckelord :Nyanlända; förskola; bemötande; interkultur; mångkultur; flyktingar; samhället;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka och bidra med kunskap kring hur förskolan arbetar med nyanlända samt bidra med förskollärares beskrivningar av sina erfarenheter av arbetet med nyanlända barnen och vårdnadshavare i förskolan. I studien har kvalitativ metod används och parintervjuer har genomförts med tre par förskollärare från olika förskolor i en mellanstor kommun i södra Sverige. LÄS MER

  4. 34. Att arbeta i den mångkulturella förskolan : En kvalitativ undersökning om pedagogers förhållningssätt

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emma Bergström; Elin Söderqvist; [2016]
    Nyckelord :Multiculturalism; inter-cultural; teacher; language; preschool; Mångkultur; interkulturell; pedagog; språk; förskola;

    Sammanfattning : We have seen through our own experience that it is of most value to embrace other cultures in preschool to create respect and understanding for one another. We think it ́s important for children to take part of other cultures as young because we live in a multicultural country. LÄS MER

  5. 35. Förskolan - en värld i miniatyr, eller? : Intervjuer med förskollärare om tradition och kultur i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Sanna Stråth; Ida Thorman; [2016]
    Nyckelord :Tradition; kultur; homogen; heterogen; förskola; pedagogers tankar; mångkultur;

    Sammanfattning : Studien syfte var att undersöka pedagogers uppfattningar gällande kultur – och traditionsskapande. Forskningsfrågor lyder: Hur tycker pedagogerna att de arbetar med traditioner på förskolan? Hur uppfattar pedagogerna att kultur- och traditionsarbetet på förskolan bidrar till barnen i deras barngrupp? I studien har en kvalitativ forskningsansats använts med semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER