Sökning: "matematik för de lägre åldrarna"

Visar resultat 11 - 15 av 23 uppsatser innehållade orden matematik för de lägre åldrarna.

  1. 11. Tal och taluppfattning i matematikläroböcker för de lägre åldrarna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Petra Zinderland; [2016]
    Nyckelord :Lärobok; taluppfattning; talsanvändning; årskurs 1-3 och litteraturstudie;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskap om hur läroböcker inom ämnet matematik är uppbyggda gällande taluppfattning och användandet av tal samt om materialet i de aktuella läroböckerna skiljer sig beträffande taluppfattning och talsanvändning i årskurs 1-3. Läroböcker utgör en form av läromedel och finns samt används i skolan. LÄS MER

  2. 12. Matematiklektionens anatomi : En kvantitativ studie av lärares tidsdisponering av matematiklektioner.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Josefin Bägerfeldt; [2016]
    Nyckelord :Matematik; matematiklektion; tidsdisponering; lektionsupplägg;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med denna undersökning är att ta reda på hur tiden för matematiklektioner ilågstadiet disponeras och huruvida tidsdisponeringen skiljer sig åt beroende pålärarnas ålder, vilken årskurs de undervisar, om de undervisar i helklass ellerhalvklass samt deras erfarenhet av att undervisa matematik i de lägre åldrarna.MetodDå studiens syfte är att kunna mäta och jämföra används hur tiden förmatematiklektioner disponeras av lärarna används kvantitativ metod och struktureradobservation. LÄS MER

  3. 13. Variabelbegreppet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Carolin Koppenaal; [2013]
    Nyckelord :algebra; begreppsbildning; Küchemann; matematik; variabler; åk 7-9;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att studera hur elevers uppfattning av variabelbegreppet utvecklas mellan årskurs 7 till 9. Internationella tester visar att svenska elever i årskurs 8 har svårt för det matematiska begreppet variabler samtidigt som skolverket har konstaterat att variabelbegreppet är viktigt för förståelsen av matematiken på gymnasienivå. LÄS MER

  4. 14. Idrottslärares tankar kring sitt uppdrag som pedagog : - en studie om skillnader och likheter i undervisningen på grundskolans tidigare år med grundskolans senare år

    M1-uppsats, Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Sara Sundell; [2012]
    Nyckelord :Idrottslärare; lärare; lärarkompetens och undervisning;

    Sammanfattning : Denna uppsats har till syfte att studera idrottslärares tankar och åsikter om hur det är att undervisa i ämnet idrott och hälsa på grundskolans tidigare år samt grundskolans senare år. Frågeställningarna i arbetet utgår från tre frågor: 1. LÄS MER

  5. 15. Motivation för lärande i matematik i grundskolan

    M1-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Karin Klingberg; Simone Leach; [2011]
    Nyckelord :lärande; matematik; motivation; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om vad några elever i årskurs 2, 5 och 9 säger om sin lust att lära i matematik. Arbetet har sin teoretiska utgångspunkt inom den sociokulturella teoribildningen, där fokus ligger på lärande i samspel med andra. Undersökningen utfördes genom intervjuer, där 4 elever i varje årskurs, dvs. LÄS MER