Sökning: "matematik för de lägre åldrarna"

Visar resultat 21 - 23 av 23 uppsatser innehållade orden matematik för de lägre åldrarna.

  1. 21. Hur arbetar lärare med laborativ matematik? : En undersökning om hur lärare arbetar med laborativa inslag i sin matematikundervisning i skolår F-6.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Terese Fernberg; [2006]
    Nyckelord :Laborativ matematik; laborativt material; laborativa inslag i matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur lärare arbetar med laborativa inslag i sin matematikundervisning under skolår F-6. Den inledande frågeställningen är vad laborativ matematik innebär. Vidare har jag undersökt hur lärare arbetar med laborativa inslag och vilken betydelse ett laborativt arbetssätt har för lärandet. LÄS MER

  2. 22. Matematiksvårigheter : Varför tappar flickor och pojkar intresset för matematik?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap

    Författare :Cathrine Carlström; Britt-Marie Carlström; [2005]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att få kunskaper om matematiksvårigheter och elevernas upplevelse av undervisningen samt om det finns någon skillnad på flickors och pojkars inställning och syn på sitt matematiska kunnande. Med hjälp av litteratur och forskningsrapporter söktes kunskaper om syftet. LÄS MER

  3. 23. Inte bara huvudet går i skolan- En studie av Waldorfpedagogikens undervisning och ursprung, med inriktning mot matematik för de tidigare skolåren

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Johansson; [2004]
    Nyckelord :Education; Waldorf; antroposofi; matematik; undervisning; Waldorf; anthroposophy; mathematics education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar en alternativ pedagogik och belyser ett alternativt arbetsätt till den kommunala skolan. Den pedagogik som behandlas är waldorfpedagogiken och den avhandlas allmänt och med en enskild del som är riktad mot waldorfskolans sätt att arbeta med matematikundervisningen i de lägre åldrarna. LÄS MER