Sökning: "matematik för de lägre åldrarna"

Visar resultat 6 - 10 av 23 uppsatser innehållade orden matematik för de lägre åldrarna.

  1. 6. ”Det beror inte på könet, det beror på vilken människa det är” : En studie om matematisk subjektivitet i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktik

    Författare :Sandra Skavén; [2017]
    Nyckelord :mathematucal subjectivity; self-image; gender; sex; pupils; matematisk subjektivitet; självbild; genus; kön; elever;

    Sammanfattning : Matematik har under lång tid ansetts vara ett maskulint kodat ämne vilket märks både i utbildningar och yrkesliv där en högre andel män än kvinnor återfinns. Elever ska efter genomgången grundskola kunna göra väl underbyggda val av utbildning och yrke. LÄS MER

  2. 7. Elevers uppfattningar av mönster : En kvalitativ studie om hur elever i årskurs 1 uppfattar upprepade och växande geometriska mönster

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktik

    Författare :Hanna Debreceni; [2017]
    Nyckelord :mathematics; algebra; pattern; repeating patterns; growing patterns; matematik; algebra; mönster; upprepade mönster; växande mönster;

    Sammanfattning : Arbetet med mönster, genom dess innehållande av strukturer och samband, är en betydelsefull del inom området algebra. Genom att bedriva undervisning i de lägre årskurserna om matematiska mönster kan elever få en god grund att stå på i mötet med den mer komplexa algebran. LÄS MER

  3. 8. Tal och taluppfattning i matematikläroböcker för de lägre åldrarna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Petra Zinderland; [2016]
    Nyckelord :Lärobok; taluppfattning; talsanvändning; årskurs 1-3 och litteraturstudie;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskap om hur läroböcker inom ämnet matematik är uppbyggda gällande taluppfattning och användandet av tal samt om materialet i de aktuella läroböckerna skiljer sig beträffande taluppfattning och talsanvändning i årskurs 1-3. Läroböcker utgör en form av läromedel och finns samt används i skolan. LÄS MER

  4. 9. Mönster inom algebra : Med inriktning mot årskurs F-3

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping

    Författare :Johanna Axelsson; Hanna Debreceni; [2016]
    Nyckelord :mönster; matematik F-3; algebra; talföljder; växande; upprepade;

    Sammanfattning : Mönsterarbete i lågstadiet är en bra start för inlärning av algebra, detta ger en grund för den kommande mer avancerade algebraundervisningen. Studiens övergripande syfte är att undersöka hur arbetet med mönster inom åldrarna 6-10 år kan se ut, och vilka fördelar mönsterarbetet har för elevers kommande lärande inom matematik. LÄS MER

  5. 10. Effekterna av intensivundervisning i matematik bland elever i åldern 12-16 år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Patricia Liljeheden; [2016]
    Nyckelord :inställning; intensivundervisning; matematik; mattekoden; måluppfyllelse; självförtroende;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstrakt Liljeheden, Patricia (2016) Effekterna av intensivundervisning i matematik bland elever i åldern 12-16 år, Speciallärarprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola, 90 hp,Förväntat kunskapsbidragBaserat på mina resultat är intensivträning i föreliggande studie genom ett webbaserat datorprogram, Mattekoden, värt att ha som komplement till den ordinarie undervisningen för att befästa grundläggande kunskaper inom taluppfattningen för äldre grundskoleelever. Det ökade självförtroendet, intensivundervisningen och en positivare inställning till ämnet matematik gav ökade prestationer och därmed skapades större förutsättningar till ökad måluppfyllelse. LÄS MER