Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Lärares upplevelser av matematiksamtal i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Frida Jansson; [2023]
    Nyckelord :Kunskapsutveckling; lärares upplevelser; matematik; matematiksamtal;

    Sammanfattning : Denna studie genomfördes med syfte att få en ökad förståelse över hur matematiksamtal kan användas i undervisningen och om samtalen påverkar elever. Studien grundar sig på tidigare forskning och en uppbyggnad av matematiksamtal som kan användas som mall för samtalets struktur. LÄS MER

  2. 2. Elevers förståelse för division : Med fokus på delningsdivision och innehållsdivision

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Victoria Ingebrigtsen; [2022]
    Nyckelord :Flermetodsundersökning; matematik; årskurs 3; delningsdivision; innehållsdivision.;

    Sammanfattning : Division är det räknesätt som elever finner svårast av de fyra räknesätten. Division kan uppfattas på två olika sätt: delningsdivision och innehållsdivision. Delningsdivision handlar om att dela upp ett antal i ett antal lika stora delar. Innehållsdivision handlar istället om att se hur många gånger ett antal ryms i ett annat antal. LÄS MER

  3. 3. Med fingrar, haka, läpp och tår – resultatet av räknandet jag får : En kvalitativ studie av elevers handgester när de löser aritmetikuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ellen Klingberg; [2020]
    Nyckelord :embodied cognition; gestures; finger counting; arithmetic; mathematics; embodied cognition; gester; aritmetik; fingerräkning; matematik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva hur elever i de lägre åldrarna använder handgester när de löser aritmetikuppgifter. Den teoretiska utgångspunkten i studien är embodied cognition, där det centrala i teorin är att vi lär oss genom kroppen. LÄS MER

  4. 4. Varför individanpassas matematikundervisningen? : En kvalitativ intervjustudie om hur och varför undervisningen i matematik egentligen individanpassas för elever i årskurs 1-3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Malin Österback; [2018]
    Nyckelord :Individanpassning; grundskolan;

    Sammanfattning : Den här studien gjordes för att ta reda på varför lärare gör individanpassningar i klassrummen och hur de gör dem. I studien intervjuades tio lärare i de lägre åldrarna för att få höra om deras syfte med att individanpassa undervisningen och hur de gjorde det. LÄS MER

  5. 5. Tyst i klassen, eller? : Pedagogers arbete med kommunikation inom matematik.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Kerstin Larsson; [2017]
    Nyckelord :Matematikundervisning; matematik; kommunikativt klassrum; matematiskt språk; matematiska begrepp; kommunikation; interaktion; digitala redskap; samarbete; diskussion; klassrumsklimat.;

    Sammanfattning : Detta arbete utgår från forskning om fördelarna med kommunikation inom matematikundervisningen för att främja lärandet om ämnesspecifika begrepp och resonemangsförmågan. Matematikdelegationen (2004) lyfter att undervisningen i matematik domineras av ett traditionellt förhållningssätt, vilket innebär lärarledda genomgångar och enskilt arbete med statiska uppgifter. LÄS MER