Sökning: "Flermetodsundersökning"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet Flermetodsundersökning.

  1. 1. Lärares tankar kring elevers lärande : Fältstudier och undervisning i utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik (2023-)

    Författare :Linnéa Viberg; Anna Edvall; [2023]
    Nyckelord :Lärmiljö; naturvetenskapliga ämnen; tre perspektiv; utomhusundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att beskriva lärares tankar kring elevers lärande ochderas syn på att variera lärmiljöer i undervisningen av de naturvetenskapliga ämnena. Vilka uppfattningar har egentligen lärare omhur det påverkar elevernas inlärning att variera lärmiljöer? Tidigare forskning visar att lärare upplever att elevers kunskaper främjas av att använda sig av varierade lärmiljöer i de naturvetenskapliga ämnena. LÄS MER

  2. 2. Elevers förståelse för division : Med fokus på delningsdivision och innehållsdivision

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Victoria Ingebrigtsen; [2022]
    Nyckelord :Flermetodsundersökning; matematik; årskurs 3; delningsdivision; innehållsdivision.;

    Sammanfattning : Division är det räknesätt som elever finner svårast av de fyra räknesätten. Division kan uppfattas på två olika sätt: delningsdivision och innehållsdivision. Delningsdivision handlar om att dela upp ett antal i ett antal lika stora delar. Innehållsdivision handlar istället om att se hur många gånger ett antal ryms i ett annat antal. LÄS MER

  3. 3. Elevers förståelse för likhetstecknet : ”Kan jag välja både samma som och svaret?”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Maja Höglund; [2021]
    Nyckelord :CES-modellen; matematik; operationell- relationell förståelse; årskurs 3;

    Sammanfattning : Det finns mycket forskning kring elevers förståelse för likhetstecknet. Forskarna är eniga om atteleverna ofta har en operationell förståelse för likhetstecknet, vilket innebär att de uppfattarlikhetstecknet som en uppmaning att utföra en operation. LÄS MER

  4. 4. Vulnerability to Social Risks through the Lens of Food Security : A Mixed Methods Study at the Household Level in Cape Town, South Africa

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Helena Römmelmann; [2018]
    Nyckelord :Social risks; Food security; vulnerability; intersectionality; urban; South Africa; youth;

    Sammanfattning : Abstract Background The number one goal of the United Nations (UN) Agenda 2030 is to eradicate poverty. The second goal is to end hunger. The impact of climate change on food production is likely to exacerbate already widespread hunger by a negative effect on the supply of food, which again will increase the gap between the rich and the poor. LÄS MER