Sökning: "matematiksamtal"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet matematiksamtal.

  1. 1. Lärares upplevelser av matematiksamtal i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Frida Jansson; [2023]
    Nyckelord :Kunskapsutveckling; lärares upplevelser; matematik; matematiksamtal;

    Sammanfattning : Denna studie genomfördes med syfte att få en ökad förståelse över hur matematiksamtal kan användas i undervisningen och om samtalen påverkar elever. Studien grundar sig på tidigare forskning och en uppbyggnad av matematiksamtal som kan användas som mall för samtalets struktur. LÄS MER

  2. 2. Elevers och lärares upplevelser av matematiska samtal ur ett inkluderande perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lars Brandström; Camilla Capert; [2023]
    Nyckelord :gruppsamtal; inkluderande undervisning; kommunikation; matematiksamtal; utforskande samtal.;

    Sammanfattning : Brandström, Lars och Capert, Camilla (2023). Elevers och lärares upplevelser av matematiska samtal ur ett inkluderande perspektiv. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp.  Elevers perspektiv på undervisningen är sällan representerat i forskning. LÄS MER

  3. 3. Elevernas upplevelser avmatematiksamtal i helklass- En intervju- och observationsstudie i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Maria Norberg; Ida Lagerlöf; [2021]
    Nyckelord :students experience; mathematics whole-class conversations; IRE- patterns; exploratory conversations; participation; elevers upplevelser; matematiska helklassamtal; IRE- samtalsmönster; utforskande samtal; deltagande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med en ökad förståelse av elevernas upplevelser av att delta imatematiska samtal i helklass. Arbetet tar avstamp i följande frågeställningar: Vad för slags deltagarmönster framträder i helklassamtal? Och Hur upplever elever delaktighet i matematiska samtal i helklass och vilka faktorer gör att delaktigheten upplevs så? Den metod som använts för att besvara syftet är semistrukturerad intervju samt observation. LÄS MER

  4. 4. Hur kan lärare utnyttja elevers felsvar? : En fallstudie om hur en lärare kan framkalla och utnyttja elevers felsvar för att skapa rika matematiksamtal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Louise Nilsson Rundlöf; [2020]
    Nyckelord :Pupils misconceptions; Interactive strategies; Rich mathematic interactions.; Elevers felsvar; Interaktiva strategier; Rika matematiksamtal.;

    Sammanfattning : Lärares sätt att förhålla sig till felsvar i matematiken är ett relativt outforskat område. I denna kvalitativa fallstudie var syftet att synliggöra hur en lärare kan använda sig av elevers felsvar för att skapa rika matematiksamtal i undervisningen. LÄS MER

  5. 5. Elevers interaktion i matematiksamtal : En observationsstudie om hur mellanstadieelever stöttar varandra i matematiska resonemang

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Rebecca Andersson; [2019]
    Nyckelord :Matematik; resonemangsförmåga; matematiksamtal; interaktion och stöttning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER