Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 116 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Kooperativt lärande i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sara Daniary; Nilsson Elin; [2023]
    Nyckelord :de tidiga skolåren; grupparbete; kooperativt lärande; matematik;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att ta reda på vad kooperativt lärande är och hur det kan påverka eleverna i skolan i deras matematikinlärning. Matematik handlar inte bara om att hitta rätt svar utan även om att kunna argumentera och resonera kring sina tankar, idéer och strategier. LÄS MER

  2. 2. Exploring electroweak symmetry breaking in the scale-invariant Two-Higgs-Doublet Model

    Master-uppsats, Lunds universitet/Fysiska institutionen; Lunds universitet/Teoretisk partikelfysik - Geonomgår omorganisation

    Författare :Erik Rustas; [2023]
    Nyckelord :Two-Higgs-Doublet Models; 2HDM; Scale-invariance; Baryogenesis; BSM; Baryon Asymmetry; Coleman-Weinberg Potential; Theoretical Particle Physics; Physics and Astronomy;

    Sammanfattning : This thesis investigates the properties of a general scale-invariant Two-Higgs-Doublet Model and its phenomenological consequences with focus on the scalar sector. The concept suggests that introducing more CP-violation, both spontaneous and explicit, may make it possible to meet the Sakharov conditions and account for the Universe's baryon asymmetry. LÄS MER

  3. 3. Språket inom matematikämnet : En undersökning av elevernas förståelse och användning av matematiska begrepp

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ghadir Hamoud; [2023]
    Nyckelord :Matematiska begrepp; terminologi; vardagliga ord; formella och Informella ord; informellt språk.;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att undersöka hur matematiska begrepp påverkar elevernas lärande, samt lärarens användning av informellt och formellt språk i undervisningen. Studien fokuserar på termernas betydelse i det övergripande sammanhanget och hur de kan vara en avgörande faktor för lärarens yrke och arbete. LÄS MER

  4. 4. Pedagogiskt arbete och tankar angående digitala verktyg i matematikundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Joel Paulnitz; [2023]
    Nyckelord :TPACK; TPACK development modell; matematikundervisning; digitala verktyg; pedagogiska strategier; matematisk kompetens; matematiska förmågor;

    Sammanfattning : Digitaliseringen fortskrider inom den svenska skolan och rapporter som menar att lärare inte integrerar digitala verktyg i matematikundervisningen i samma utsträckning som andra ämnen. Tidigare forskning pekar på att det råder en kompetensbrist bland lärares förmåga till att integrera digitala verktyg i undervisningen. LÄS MER

  5. 5. A Study of Risk Factor Models: Theoretical Derivations and Practical Applications

    Master-uppsats, KTH/Matematik (Avd.)

    Författare :Yuanlin Dong; [2023]
    Nyckelord :interest rates; foreign exchange rates; models; counterparty credit risk; räntor; valutakurser; modeller; motpartsrisk;

    Sammanfattning : This thesis provides an end-to-end picture of the modelling of interest rates and Foreign Exchange (FX) rates. We start by defining the FX rates and the interest rates. After having a good understanding of the basics, we take a deep dive into the approaches commonly used to model interest rates and FX rates respectively. LÄS MER