Sökning: "metoder för elevtextanalys."

Hittade 3 uppsatser innehållade orden metoder för elevtextanalys..

  1. 1. ”Datorn hjälper mig att skriva men det gör inte pennan” : Fallstudier av elevers skrivande i tvåklasser i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Annsofie Sköld; Sanna Maad; [2021]
    Nyckelord :: Skrivande; Årskurs 3; Elevtexter; Intervjuer; Elevtextanalys; Skrivförmåga; Skrivprocess; Skrivverktyg; ASL; Sandvikenmodellen;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet var att genom fallstudier i två klasser i årskurs 3 undersöka elevers skrivande och elevers uppfattningar om sitt skrivande utifrån berättande texter som de skrivit på datorn eller för hand. Syftet var även att undersöka hur lärare arbetar med skrivande i sina respektive klasser där den ena klassen fokuserar traditionella skrivmetoder, med utgångspunkt i att skriva texter för hand och den andra klassen fokuserar användandet av digitala skrivverktyg genom metoden ASL (Att skriva sig till läsning) och Sandvikenmodellen. LÄS MER

  2. 2. Nationella prov i två EU-länder - en jämförelse mellan Sverige och Frankrike

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Lena Edander; [2015]
    Nyckelord :nationella prov i svenska; elevtextanalys; mikro- och makroteman; metoder för elevtextanalys.;

    Sammanfattning : I föreliggande undersökning studeras och jämförs elevtexter skrivna i samband med storskaliga prov i de två EU-länderna Sverige och Frankrike. Detta övergripande syfte koncentreras till en jämförelse med avseende på det innehållsliga djupet i texterna. LÄS MER

  3. 3. Skolan och mediesamhället - en undersökning av elevtexter och elevers mediekonsumtion i en årskurs 4

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Susanne Augustsson; Carola Henriksson; [2009]
    Nyckelord :elevtextanalys; attityder; datorspelande; medievanor; mediekonsumtion; textorienterade aktiviteter; TV-spelande; värdegrund; literacy;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker hur elevernas medievanor på fritiden avspeglas i deras skrivna texter i skolan. Studien är gjord i en årskurs 4 i en sydsvensk stad. Vid ett lektionstillfälle fick eleverna i uppgift att skriva en egen text utifrån rubriken ”Min önskedag”. LÄS MER