Sökning: "textorienterade aktiviteter"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden textorienterade aktiviteter.

  1. 1. ”Jag pratar inte på samma sätt med ett barn som jag pratar med dig” : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar om sitt arbete med barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Johanna Fager; Ronja Freij; [2022]
    Nyckelord :Literacy; Språkutveckling; Multimodalitet; Förskollärare; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbete med språkutveckling i förskolan. Syftet besvaras med följande frågeställning: Vilka språkutvecklande aktiviteter beskriver förskollärarna att de arbetar med för att främja barns språkutveckling? För att besvara studiens syfte och frågeställning har en kvalitativ ansats använts med metoden semistrukturerad intervju, i vilken totalt sex intervjuer har gjorts med förskollärare. LÄS MER

  2. 2. Literacy - en studie om indiska elevers kommunikativa möten med texter, bilder och symboler

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Karin Gustafsson; Victoria Karlsson; [2013]
    Nyckelord :Literacy; Indien; Literacy event; Literacy practice;

    Sammanfattning : Det här arbetet syftar till att undersöka vilka textorienterade aktiviteter elever i en grundskola i Indien ingår i. Uppsatsens frågor berör därmed hur, samt i vilka sammanhang detta sker. Vidare syftar arbetet till att undersöka hur eleverna erövrar skriftspråk, samt vilka redskap de använder sig utav då detta sker. LÄS MER

  3. 3. Skolan och mediesamhället - en undersökning av elevtexter och elevers mediekonsumtion i en årskurs 4

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Susanne Augustsson; Carola Henriksson; [2009]
    Nyckelord :elevtextanalys; attityder; datorspelande; medievanor; mediekonsumtion; textorienterade aktiviteter; TV-spelande; värdegrund; literacy;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker hur elevernas medievanor på fritiden avspeglas i deras skrivna texter i skolan. Studien är gjord i en årskurs 4 i en sydsvensk stad. Vid ett lektionstillfälle fick eleverna i uppgift att skriva en egen text utifrån rubriken ”Min önskedag”. LÄS MER